Podkast

Retro Crew - Sesong 5, episode 17

Hva er det egentlig som gjør en remake bra?

Retro Crew ser på fenomenet som stadig blir mer og mer vanlig.

Tim Schafer pusser opp Day of The Tentacle.
Sony

King’s Quest, Day of the Tentacle og Grim Fandango. Hva har de til felles? Jo, de fikk alle sin tid i rampelyset helgen som var, og alle sammen har remakes på vei. Remakes er blitt en populær måte for spillutgivere å puste nytt liv i gamle spill, og i denne episoden snakker vi litt generelt rundt fenomenet.

Nope, Final Fantasy VII får du ikke en remake av.

Hva gjør en remake bra? Hva bør en remake inneholde? Er det best å være så tro mot originalen som mulig – som for eksempel i den oppussede versjonen av Grim Fandango? Eller er det bedre å bygge videre på spillet og gjøre endringer man mener vil forbedre det, som i Resident Evil-remaken fra 2002 som nå også kommer i ny utgave i 2015? Og, spørsmålet alle lurer på: Får Final Fantasy VII noensinne en remake?

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

I studio denne uken sitter Ida Joynt, Aleks Hakestad, Stian Askeland og Jostein Hakestad.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:

Noen av Retro Crews PlayStation-favoritter vil sikkert overraske deg
Slik var det å være PC-gamer på nittitallet
Den lille konsollen som kunne

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden