(Bilde: DarkGod)

Populært «roguelike»-spill lansert på Steam

Tales of Maj'Eyal vil spise opp juleferien til Steam-brukerne.

Tales of Maj'Eyal, eller TOME som spillet oftest blir kalt, er et rollespill i «roguelike»-sjangeren. Spillet har opparbeidet seg en stor tilhengerskare, og nå åpnes det opp for et enda større publikum ved at utviklerne har lansert det på Valves digitale distribusjonsportal, Steam.

Du spiller ikke Tales Of Maj'eyal for grafikkens skyld.
Du spiller ikke Tales Of Maj'eyal for grafikkens skyld.

Spillet plasserer deg i en verden full av monstre og hemmeligheter, og skilter med taktisk kamp, tonnevis av unike klasser og, i motsetning til flesteparten av sjangerfrendene, et intuitivt, musebasert grensesnitt. 

Der de tradisjonelle «roguelike»-spillene ofte skilter med grafikk basert på ASCII-tegn og knotete, tastaturbaserte grensesnitt med en kommandoliste så langt som et vondt år, er Tales of Maj'Eyal et forsøk på å kombinere sjangerens tradisjonelle dybde med moderne brukervennlighet og enkel, men fargerik grafikk. 

Alle som har donert til utviklerne eller kjøpt spillet på andre portaler skal få Steam-nøkkel, og hvis du ikke ønsker å betale er det fortsatt mulig å laste ned spillet helt gratis direkte fra utviklerne. Da går du glipp av noen ekstrafunksjoner, og Steam-versjonen har for eksempel også «achievements» – men om du bare har lyst til å teste spillet er det altså ikke nødvendig å punge ut.

Men det er i alle fall fritt for ASCII-grafikk.
Men det er i alle fall fritt for ASCII-grafikk.

Gammel spillsjanger

«Roguelike»-sjangeren har eksistert siden 1980, og ur-spillet heter nettopp Rogue. Felles for disse spillene er at handlingen sees ovenfra, at miljøene og utfordringene du møter underveis genereres av datamaskinen (og dermed er ulike hver gang du spiller), at det fokuseres på kamp, og at spillerne får svært rike taktiske muligheter.

De fleste roguelike-spill er også turbaserte, og gir deg kun kontroll over én figur. Dessuten har de en tendens til å være temmelig nådeløse.

Det var opprinnelig denne sjangeren som inspirerte Blizzard da de laget det første Diablo-spillet, og i senere år har den inspirert en rekke små og store utviklere. Spill som har noen av røttene sine i «roguelike»-sjangeren inkluderer alt fra Spelunky til Dwarf Fortress og Minecraft.

Men i motsetning til mange av de nye og kommende spillene inspirert av sjangeren er altså Tales of Maj'Eyal et fullblods «roguelike»-spill. Litt som Nethack, altså.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen