(Bilde: Introversion Software)

Prison Architect har tjent over 160 millioner kroner

Reddet utvikleren fra konkurs.

Prison Architect er enda ikke offisielt lansert, men utvikler Introversion Software har allerede håvet inn over 160 millioner kroner fra salg av spillet, forteller studiosjef Mark Morris i et intervju med Eurogamer.

I de tre årene siden fengselssimulatorens alfaversjon ble lagt ut for salg har 1,25 millioner kopier blitt solgt, og for et studio som var på randen av konkurs ser fremtiden mye lysere ut.

Nådde bunnen

Siden Introversion ble dannet i 2001 har studioet gitt ut flere gode spill, som blant annet hackerspillet Uplink og strategispillet Darwinia. Dessverre gikk suksessen til hodet på medlemmene av det lille engelske studioet, og etter utgivelsen av Defcon i 2006 forteller Morris at de mistet både bakkekontakt og retningssansen.

Etter utgivelsen av Defcon begynte det å se mørkt ut for Introversion.
Etter utgivelsen av Defcon begynte det å se mørkt ut for Introversion. Bilde: Introversion Software

Fire år senere var Morris og medgrunnlegger Chris Delay det eneste som var igjen av Introversion, og stor gjeld så ut til å tvinge studioet til å stenge dørene. Bunnen var så godt som nådd, men så begynte ting plutselig å løsne for duoen:

– Plutselig begynte vi å jobbe bra sammen igjen, og vi løste en haug med problemer. Derfra fikk vi levert Prison Architect og alt har fungert kjempebra, forteller Morris.

Veien fremover

Introversion har nå 16 utviklere som jobber med Prison Architect frem mot lanseringen den 6. oktober, og som vil fortsette å utvikle innhold for spillet etter utgivelsen. Akkurat nå er studioets fokus fullstendig rettet mot Prison Architect, men de tenker også på nye prosjekter:

Utvikleren fokuserer på Prison Architect, men tenker også på nye prosjekter.
Utvikleren fokuserer på Prison Architect, men tenker også på nye prosjekter. Bilde: Introversion Software

– Chris har jobbet med Prison Architect i fem år, må vi huske på. Fem år er lenge å jobbe med det samme prosjektet, og før eller siden er man nødt til å begynne med noe nytt, sier Morris.

Ifølge Morris er planen at noen andre i studioet vil ta over fengselssimulatoren slik at Delay, spillets sjefsdesigner, kan få begynne med noe nytt. Som de innrømmer blir imidlertid utfordringen å fortsette å levere godt innhold til spillet og ikke ødelegge opplevelsen med middelmådige oppdateringer.

Delay har visstnok allerede planer for et nytt spill, men annet enn at det ikke vil handle om fengsler eller bygging vil han ikke avsløre enda.

Prison Architects nye modus snur spillet på hodet.
Snart får vi oppleve fengselscellene fra innsiden »

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen