Anmeldelse

Pro Cycling Manager 2011

Frem med den trange shortsen, nå er det sykkeltid.

Tour de France er godt i gang. Boasson Hagen har en etappeseier og Hushovd har vært i gul trøye i mange dager. Sykkelinteressen er høy i landet, og like sikkert som at det regner i Bergen så kommer det også denne sommeren ut et nytt Pro Cycling Manager. Jeg har fulgt denne serien i mange år og det har vært store forbedringer å spore de siste to-tre årene. Klarer 2011-utgaven å levere bedre enn fjorårets?

For de som ikke kjenner til serien kan den kort forklares med at du er lederen for et sykkellag, slik for eksempel Bjarne Riis er for Team Saxobank-SunGard. Det er du som velger hvilke ryttere du vil ha på laget ditt, hvem som skal kjøre hvilke løp og hvordan taktikken for hver etappe skal være. Under en etappe kan du gi direkte ordre til rytterne dine og kommandere dem til å for eksempel kjøre inn et brudd, eller si nøyaktig når du vil at Thor Hushovd skal sette inn spurten.

Lite endringer på utseende

Franske fjell kan være flotte å se på.

Spillet ser ut som fjorårsutgaven. I 2010 gjorde de store endringer på 3D-systemet, og dette har den franske utvikleren Cyanide (som forøvrig også arbeider på strategispillet A Game of Thrones: Genesis) videreført i årets utgave. En endring er at de har gitt de virtuelle rytterne den samme høyden og vekten som i virkeligheten. Dette fører til flere ulike kroppstyper i feltet, og det er artig å se at Hushovd er breiere over skuldrene enn Andy Shclek.

Utviklerne har endelig også klart å hindre at ryttere kjører gjennom hverandre. Dersom en av dine syklister skal avansere i feltet, må han klare å finne seg en klar sti mellom alle de andre rytterne. Derfor er du er helt avhengig av å holde deg godt plassert. Dette fungerer som det skal, og gir et nytt taktisk aspekt til spillet, både i forhold til spurter, bruddmuligheter og når du trenger å hente flere vannflasker.

Men heller ikke denne utgaven er uten problemer. Når jeg skifter hastighet på spillet under et løp, så har dette, som i tidligere utgaver, ofte en rar effekt på rytterne. Tidvis rygger alle syklistene, noen raskere enn andre, slik at rekkefølgen i feltet blir stokket om. Jeg synes det er utrolig sært at dette enda ikke har blitt fikset, da de nå har hatt svært lang tid på seg.

En annen utfordring er at spillet kan se utrolig bra ut, men at du sjelden får muligheten til å oppleve det. Du kan nemlig velge mellom en rekke ulike kameravinkler som gjør at det ser utrolig flott ut når syklistene jobber seg oppover folkefyllte fjell eller nedover en majestetisk dal. Dessverre er de færreste av disse vinklene praktiske å bruke, så jeg ender opp med å ha den kjedelige, men oversiktlige, ovenfra-og-ned vinkelen. Kanskje kunne de ha klart å komme opp med en mer estetisk og dynamisk kamerapresentasjon som også er oversiktlig og praktisk.

Mer diskusjon, takk

«Jeg ligger forrest i køen»

Du kan velge å kjøre enkeltritt, men jeg foretrekker karrieremodusen når jeg spillet PCM. Slik får jeg muligheten til å forme laget mitt over flere sesonger, og utvikle det i den retningen jeg har lyst til. Denne modusen har også fått noen endringer som gjør spillet til en bedre opplevelse. Først og fremst har sponsorsystemet blitt omgjort. Borte er jakten på småsponsorer, nå er det bare hovedsponsoren din som gjelder. Du vil ha mange flere spesifikke mål du må oppnå gjennom hele sesongen.

Sponsoren har meninger om hvilke ritt du bør vinne eller komme på pallen og hvilke ryttere som bør kjøre i spesifikke ritt. Enkelte sponsorer har også et klart geografisk fokus, der ritt i et spesielt land eller region er prioritert. Du kan også ha begrensninger i forhold til hvor mange ryttere på laget ditt som må komme fra et spesielt land. Dette er en forfriskende endring, men jeg føler likevel at det burde være mer dialog mellom deg og sponsoren, spesielt siden sponsorenes mål ikke alltid henger på greip.

I tillegg til å ta over et eksisterende lag, kan du også lage deg ditt eget. De har nå utvidet de økonomiske grensene, så det er mulig å lage et lag som er mer enn konkurransedyktig med de aller beste konkurrentene. Du kan sette sammen hva slags ryttere du vil og selv sette geografisk fokus på laget. Dette synes jeg er veldig kult, men jeg forsøkte flere ganger å lage et norskbasert Gamer.no-lag, uten at jeg fikk lov til det. Ingen feilmeldinger kom opp, og selv om jeg fulgte samme oppskrift som tidligere så kom jeg meg bare ikke videre. PCM-serien har dessverre en lang historie med å ha mange feil når det kommer ut, og som fikses i månedene etter slippet. Det kan se ut til at dette fortsatt er tilfellet.

Små endringer til det positive

Gesink fører an for mitt trofaste Rabobank.

En ting jeg liker svært godt er at vi har fått ritthistorikk. Nå kan jeg gå inn og se hvem som vant et spesifikt ritt tidligere. De fleste store ritt har historikk som går tilbake til 2007, og viser de 25 beste sammenlagt samt de fem beste på de ulike trøye-konkurransene. Dette er veldig kjekt, da det jo er gøy å prøve å forsvare tidligere meritter. I tillegg øker det potensialet for sykkelnerding. Nå får du også beskjed når en rytter setter rekord i å ha vunnet et ritt flest ganger. Speidersystemet har også fått seg en overhaling, og jeg synes det nå virker mye mer oversiktlig. Regionssystemet er endret litt, noe som gjør det lettere å være et lite lag fra en spesifikk region.

Jeg liker PCM 2011 og serien generelt, og jeg bruker mange timer på den. Likevel ser jeg et mye større potensial her enn det som leveres. Det er så mye som kunne vært forbedret. Kommunikasjon med ryttere er noe som seriøst trenger å fikses opp. Selv om en rytter er den klare kaptein og vinner alt han kjører, kan han likevel nekte å skrive under ny kontrakt og skifte lag. Uten noen dialog så fremstår jo dette som meningsløst. Rytterne hevder også at du bryter kontrakten dersom du gir dem en annen rolle enn det som står i kontrakten. Dette føles som et svært lite dynamisk system og det blir i lengden et større irritasjonsmoment.

Rundt og rundt går det.

Kommunikasjonen med media er også så dårlig at jeg ikke skjønner hvorfor den er med. Dersom du vinner et ritt får du mulighet til å skryte av rytteren din til pressen, laget, eller direkte til ham. Dersom rytteren din kommer på andreplass vil spillet automatisk tolke det dit hen at du er svært skuffet over å ikke vinne, selv om det var en umulighet og andreplass er en enorm bragd for laget ditt. Det er mange slike elementer som rett og slett er alt for enkle og som stadig bryter illusjonen av å være en ekte sykkelmanager.

Konklusjon

Pro Cycling Manager 2011 leverer i år, som i fjor, en underholdende pakke for oss som er sykkelinteresserte. Det er gjort små forbedringer på den grafiske delen av spillet, men disse endringene forandrer lite på spillopplevelsen. Selv om spillet til tider leverer svært vakre sykkelturer i idylliske omgivelser, er det fortsatt mange utfordringer knyttet til det estetiske aspektet av løpene.

Det er også gjort en del forbedringer på ledelsesdelen av spillet. Løpshistorikk og sponsorforventninger fører til et lite løft. Likevel vil jeg påstå at alle endringene som er gjort i spillet bare er små justeringer. For meg så føles PCM 2011 mer som en patch enn et nytt spill. Det gjør ingenting dårligere enn sin forgjenger, men det endrer også svært lite. Når spillet samtidig har flere feil så fremstår det som om utviklerne ikke har brukt mer tid og energi på spillet enn absolutt nødvendig.

For de som er tilhengere av serien, og de som er veldig interessert i sykling, er PCM 2011 fortsatt verdt å spille. Det gir et godt innblikk i de taktiske aspektene av sykkelsporten, og det er moro å styre ditt eget lag i opp- og nedturer. Men spillet har et stort forbedringspotensial. Det er fortsatt for mange feil og mangler til at dette kan anbefales som en inngangsport til sporten. Det er mange timer underholdning her for de som vet hva de går til, men ikke forvent noe særlig nytt siden i fjor.

Siste fra forsiden