Pro Cycling Manager 2005

Sykkelsporten er en knalltøff sport, fylt av spenning og dramatikk. Det er ikke rart den har mange tilhengere. Her er spillet som alle sykkelentusiaster bør se nærmere på.

Tradisjonelt er sykling en sport nordmenn flest ikke har hatt et spesielt forhold til. De siste årene har imidlertid interessen eksplodert, noe som ikke minst skyldes Thor Hushovd og Kurt Asle Arvesens deltagelse i Tour dé France. For utenforstående kan det være uforståelig at folk synes at det er underholdende å se syklister som svetter livet av seg i et utall timer. Men for oss innvidde, som har opplevd den enorme spenningen som ligger i taktikkeriet og lagspillet, er det ingen overraskelse at Tour dé France er den tredje største idrettsbegivenheten i verden. Utviklerne i Cyanide har med andre ord hatt en anselig målgruppe for sin sykkelmanagerserie. Tidligere har de lykkes meget godt med å treffe den. Med Pro Cycling Manager 2005 har utviklerne forsøkt å videreutvikle produktet, for å på en enda mer realistisk måte kunne skildre hvordan det er å være manager for et sykkellag.

Grundig og mangfoldig
Cycling Manager-serien har i løpet av sin levetid opparbeidet seg en ganske betydelig mengde data og detaljer for en rekke lag og utøvere. Årets tittel inneholder hele 40 profesjonelle sykkellag fra 2005-sesongen – alle med sine respektive ryttere representert. Dessverre sitter ikke utviklerne med alle lisensene, så enkelte navn på lag og ryttere er tilnærminger av virkeligheten. Dette er selvsagt ikke et positivt trekk for de som ønsker mest mulig realisme, men tilnærmingene er såpass like i de tilfellene det gjelder at det ikke er noe problem å forstå hvem det er snakk om. For hver rytter har utviklerne vurdert ferdighetsnivået på de mest sentrale sykkelferdighetene - eksempelvis spurting, klatring og tempokjøring. Ferdighetene er tydelig basert på grundig kjennskap til hver rytter, i alle fall på de store profflagene. Dette gir en nødvendig følelse av realisme og dybde. Disse ferdighetene kan også utvikles gjennom trening.

Som manager og leder av et sykkellag har man mange oppgaver å ta hensyn til. Spillets mål er naturlig nok å oppnå størst mulig suksess i løpet av sykkelsesongen – både sportslig og økonomisk. Oppgavene du har ansvar for utenfor løpene er mange. Her skal sponsorer skaffes, treninger gjennomføres, sykkelutstyr handles, formtopper settes, samt mye mer. Dette gir en følelse av å ha full kontroll over hva som skjer med laget, noe som er både befriende så vel som utfordrende. For dem som ikke har spilt noen av seriens forgjengere vil nok de mange ansvarsområdene være overveldende i starten. Og siden den sportslige suksessen til en viss grad avhenger av hvilke grep man foretar utenom løpene, er det viktig å være nøye med bakgrunnsarbeidet. Det hadde vært en fordel om spilleren kunne la datamaskinen styre en del av arbeidsoppgavene – i det minste til spilleren er blitt varm i trøyen.

Brukergrensesnittet i spillet er så godt som identisk med sin forgjenger. Rent visuelt ser det ganske bra ut. Det har sine klare styrker og svakheter på det brukervennlige, men svikter først og fremst på at det ikke er veldig oversiktlig. De ulike menyvalgene kan ofte gå litt over i hverandre og kan skaffe en del unødig forvirring for nybegynnere som fra før av har mer enn nok å bite over. Akkurat det å inkludere nybegynnerne er en av spillets svake sider. Det kan rett og slett bli for mye av det gode i begynnelsen. Valgmulighetene har selvsagt den effekten at det for veteraner blir bedre å detaljstyre laget ditt, noe som sikrer bedre realisme. Jeg hadde gjerne sett at utviklerne hadde innført en kort opplæringmodus for nybegynnere.

Som på fjernyn
Den kanskje største og mest underholdene delen av spillet er likevel selve løpene. Her kommer alle sykkelentusiasters våte drøm i oppfyllelse, da man skal styre det taktiske opplegget for laget ditt gjennom en pen 3D-motor. I årets tittel er det kommet en rekke nye valgmuligheter også i denne delen av spillet. Du kan blant annet bestemme hvor aggressivt spurterne dine skal oppføre seg i spurtsituasjoner. Den kanskje beste nyvinningen er likevel muligheten for å beskytte de enkelte løperne dine. Ved å gjøre dette sparer du rytterens krefter, noe som kan være vitalt hvis du ønsker å oppnå resultater over tid. Dette er en sentral taktikk i sykkelsporten. For øvrig krever det øvelse i å bli en god taktikker. Det er først og fremst viktig å kjenne rytternes styrker, for å kunne utnytte disse til fulle. Dette hindrer avgjørelser som å sende Hushovd i et rykk i de verste fjellene.

I tillegg til dette er selvsagt alle taktikkmulighetene fra de tidligere versjonene implementert. Du må for eksempel bestemme hvilke ryttere som skal frem å dra feltet, om noen skal gå i brudd eller når spurteren din skal begynne spurten. Utviklerne skal ha ros for hvordan de har utformet disse sykkelløpene. De skildres på en meget realistisk måte, og fremstiller en uhyre fengende og spennende underholdning – akkurat som i virkeligheten. Dette er virkelig spillets godbit, det som får deg til å sitte time etter time i forsøk på å nå dine mål. Dersom du er fascinert av hvordan løpene kjøres på ordentlig, garanterer jeg at du kommer til å elske denne delen av spillet. Det hele styres i tillegg overraskende enkelt. Føler du at ufordrerne til Armstrong kjører gal taktikk i Tour dé France, er dette din mulighet til å bevise at din taktikk fungerer bedre.