Pro Cycling Manager 2005

Sykkelsporten er en knalltøff sport, fylt av spenning og dramatikk. Det er ikke rart den har mange tilhengere. Her er spillet som alle sykkelentusiaster bør se nærmere på.

Is i magen eller full gass?
Sykkelløpene varierer i både lengde og tid. Over en sesong er det en rekke store løp, både endagsritt, klassikere og lange flerdagersritt som Tour dé France. Som lagleder må man velge hva en vil satse på, og med hvilke ryttere. Dette legger grunnarbeidet for det nervepirrende taktiske spillet man driver med under løpene. I løpet av sesongen er det ganske sikkert noen løp du ikke er så interessert i å styre selv, og da er det godt å kunne la maskinen simulere og generere frem en realistisk resultatliste for deg på noen få strakser. Løpene er meget underholdene å drive på med, men det forekommer også en del dødtid på mange. Dermed er det kjekt at man kan justere hastigheten i løpet, slik at man kommer nærmere de virkelig avgjørende seksjonene. Alt i alt er den kunstige intelligensen til motstanderne bedre enn tidligere - dog et godt stykke fra perfekt.

Som en følge av de mange valgmulighetene spilleren blir stilt overfor, kan som nevnt spillet være noe vanskelig i starten. Dette blandet med en som oftest tilfredstillende kunstig intelligens på motstanderne, gjør at spillet kan være meget utfordrende – spesielt for nybegynnere. Samtidig er dette med på å heve realismefølelsen i spillet. Utviklerne har virkelig klart å få frem følelsen av at avgjørelsene dine virkelig har noe å si. Så fort man begynner å få taket på avgjørelsene, er dette et ubetinget positivt element, da man føler at laget blir formet ut i fra deg som manager. Ellers skildrer spillet balansen mellom fokuset på individuelle og lagmessige prestasjoner flott – suksess krever at begge deler er tilfredsstillende.

Pen i sykkelshorts?
Utseendemessig ser Pro Cycling Manager 2005 mye bedre ut enn sine forgjengere. Særlig er rytterne detaljerte og pene å se på, med sine klare og glatte teksturer. Animasjonene for rytterne er også meget gode, de ser ikke lengre ut som fyrstikkmenn på to hjul. Omgivelsene til de ulike løpene er dessuten mer varierte og pene. I tillegg er sivilisasjonen man passerer nå bedre å se på. Nå ser en fransk landsby virkelig ut som en klassisk fransk landsby. En del av omgivelsene er dog litt preget av kantete teksturer, noe også tilskuerne til en viss grad lider av. Alt som foregår utenfor veien virker generelt sett litt vel statisk.

Lydbildet i spillet er dets svakeste side. Det er lagt til bakgrunnsmusikk både i menyene og under løpene. Denne musikken fungerer meget dårlig. Musikken er bokstavelig talt grusom – den er både monoton og plagsom. Kommentatoren under løpene bærer preg av tynt vokabular, og kommer til tider med malplasserte kommentarer. Ellers er det så godt som ingen øvrige lydeffekter.

Flerspillerdelen er et element som sikrer spillet forlenget levetid. Her får du muligheten til å spille alle enkeltritt og flerdagersritt spillet inneholder - over både lokalt nettverk og Internett. Det skal til å med være mulig å spille karrieremodus i flerspillerdelen. I min anmelderversjon fungerte dette dessverre ikke, da spillet kræsjet til skrivebordet hver gang. Løpshandlingen fungerer ellers likt som i enspspillermodus - heldigvis. Underholdningsverdien så vel som spillets varighet stiger med denne modusen kraftig. Det er nemlig noe helt annet å kjøre mot et menneskestyrt lag enn mot et datastyrt.

De foregående spillene har ved utgivelse vært kjent for å inneholde bøttevis med feil. En rekke oppdateringer har vært nødvendige for å optimalisere spillbarheten. Selv om feilkvoten er langt mindre i år enn tidligere, inneholder også Pro Cycling Manager 2005 en god porsjon kjedelige småfeil som til en viss grad forstyrrer spillopplevelsen. Jeg vil nå nevne et par tilfeldige eksempler. For å skaffe sponsorer har du i starten av sesongen mulighet til å sette deg enkelte mål du må oppfylle i form av prestasjoner. Dessverre oppdateres ikke statusen på målsetningene fortløpende - noe som bryter følelsen av kontinuitet og suksess. En annen feil er at det etter første sesongen ikke er mulig å søke om å være med i ritt som du ikke er automatisk kvalifisert for. For mindre lag kan dette være utslagsgivende.

Feil som dette er selvsagt ikke fatale for spillbarheten, men de er i større og mindre grad forstyrrende elementer som hindrer spillet i å få en enda bedre karakter. Utviklerne har som vanlig lovet at disse skal renskes ut ved en snarlig oppdatering – noe jeg av erfaring ikke betviler. Det er likevel kjedelig at de ikke er rensket ut før utgivelsen. Ellers kan til tider den kunstige intelligensen svikte, noe som er demotiverende ved lengre ritt.

Pro Cycling Manager 2005 er et underholdende, vanedannende og meget solid produkt. Følelsen av mestring og kontroll er sterkt til stede, noe den gode detaljstyringen i stor grad står for. Spenningen og taktikkeriet innen sykkelsporten skildres på en meget god måte, og når man først er bitt av basillen er det svært vanskelig å ta foten av pedalen. Den nye spillmotoren gjør at spillet ser bedre ut enn noen sinne, og de mange valgmulighetene gjør spillet variert og dypt. De småfeilene spillet inneholder hemmer ikke spillbarheten i stor grad, men med en god oppdatering vil spillet kunne nytes enda bedre. Det er et utfordrende spill som krever tålmodighet, men slik er også sykkelsporten. Det anbefales absolutt til alle sykkelinteresserte. Passer utmerket å spille når det ikke er Tour dé France-etapper på fjernsynet. Er du ny for serien vil starten være vanskelig, men holder du ut vil du ikke angre.