Pro Evolution Soccer 2

Pro Evolution Soccer 2 er Konamis siste tilskudd til sin serie av fotballspill. I fjor kom Pro Evolution Soccer ut og forbløffet fotballgamere verden over med sin realistiske og nøyaktige måte å representere vår elskede sport på. Spørsmålet blir naturligvis om oppfølgeren også klarer å levere varene. Definerer du deg selv som en fotballfan er dette en tittel du helt klart må se nærmere på.

Den naturlige konkurrenten til Pro Evolution Soccer 2 (heretter PES2) er EA Sports sin serie med FIFA-spill. De aller fleste har vært borti EA sine fotballspill i en eller annen versjon. De har jo tross alt vært med i gamet nesten like lenge som det har eksistert virtuelle fotballspill. Mens FIFA- spillene fokuserer på mange mål og kjapt gameplay satser PES2 på å portrettere skikkelige fotballkamper på best mulig vis. Av spillemoduser tilbyr PES2 oss akkurat det fotballgamere ønsker seg. Du kan spille treningskamper, delta i forskjellige ligaturneringer, spille cuper eller bare trene fritt. Verdt å nevner er UMBRO P.T.C. (Pro Training Centre). Her kan man ta forskjellige utfordringer og forsøke å erobre hi-scoren. Man kan for eksempel forsøke å treffe på blink ved å skyte frispark eller forsøke å holde ballen lengst mulig i laget.

De vanlige modusene gir oss mulighetene til å velge mellom alle topplagene i Europa, og det er nesten dobbelt så mange lag å velge mellom i årets versjon av spillet. Likevel er det en smule skuffende å ikke kunne ta seieren hjem med Rosenborg siden de fleste lagene som hevder seg i årets Champions League nå har blitt inkludert. Det største problemet med Pro Evolution-serien, om man vil se på det som nettopp det, er mangelen på lisens til å bruke virkelige navn på klubber og spillere. Arsenal heter for eksempel London og Manchester United heter Argon (?). De fleste spillerne har likevel sine riktige navn, selv om ingen av nederlenderne har det. Jeg har ingen anelse om hvorfor nettopp hollandske spilleres navn har blitt utelatt siden de var med i forrige inkarnasjon.

Selv om antallet lag i spillet nesten har blitt fordoblet kan ikke Konami konkurrere med EAs massive antall lag. Mens du hos konkurrenten kan boltre deg med alle lagene i Tippeligaen er du her begrenset til toppklubbene i Europa og noen få lag fra de andre kontinentene. Et pluss er uansett at du har muligheten til å spille som nesten hvilket som helst landslag i verden. Nok en skuffelse knyttet til mangelen på en offisiell lisens er at man ikke kan vinne de "ekte" turneringene som Champions League eller delta i EM-kvalifiseringen med sitt favorittlag. Skal du spille ligaer og cup-er må du pent plukke ut et lag du ønsker og spill som, for så enten manuelt eller automatisk velge de andre lagene som skal delta i konkurransen. Det er uansett ikke på dette området Konami sine fotballspill har rekruttert sine fans. For hva er det vi kjøper fotballspill for? Jo, for å føle at vi spiller en skikkelig fotballkamp med ekte trøkk og adrenalin. På dette området har PES2 klart kunststykket å langt overgå sin forgjenger, noe som ikke er rent lite imponerende.