Profitt fremfor moro hos Activision

Pessimisme er bra

Activision-sjef legger ut om selskapets framtid og firmakultur.

Activision har slått seg opp som en av de aller største spillutgiverne, spesielt etter fusjonen med Vivendi i fjor. Activision-sjef Robert Kotick har i følge Gamespot nå fortalt litt om hvilken retning de vil ta den populære Guitar Hero-serien, samt litt annet om fremtiden.

Døde musikere gjester Guitar Hero 5
Døde musikere gjester Guitar Hero 5

Uttalelsene kom under en presentasjon i San Francisco, og Kotick ble spurt om muligheten for fremtidige Guitar Hero-spill som kunne fungere uten konsoll. Kotick svarte at en slik løsning ville gi mer spillerom i forhandlingene med andre selskaper, og at vi i fremtiden kan forvente Activision-titler som fungerer uten konsoll.

I tillegg er det planer om å integrere tjenester som Facebook i ikke så alt for fjern fremtid. Kotick ser blant annet for seg at du skal kunne laste opp egenkomponerte sanger eller høye poengsummer direkte på nettsiden.

Ifølge VG247 er Kotick svært fornøyd med Guitar Hero-seriens suksess, hovedsakelig fordi den er mer innbringende enn tidligere spilltitler:

- I forrige spillsyklus betalte du femti dollar for et spill, spilte det og tok det tilbake til butikken for å bytte det inn. Nå selger vi deg et spill til hundre dollar. Du kan føye til en mikrofon eller trommer, kanskje to-tre tilleggspakker med forskjellige typer musikk. I løpet av tiden du bruker på spillet laster du kanskje ned tjuefem sangpakker fra nettet. Med andre orde er det som en gang var et salg på femti dollar nå et til fem hundre dollar.

Activision tjener gode penger på denne karen.
Activision tjener gode penger på denne karen.

Fremtiden og pessimisme

Bortsett fra Guitar Hero snakket Kotick også om en ny animasjonsteknologi Activision jobber med. Han hevdet at ansiktsanimasjonene på spillfigurer fortsatt oppleves som for stiv og rar til å skape emosjonelle bånd mellom spillerne og figurene. Den nye teknologien skal være en stor forbedring over den Activision bruker nå, men de kommer antagelig ikke til å benytte den før neste spillgenerasjon.

I den anledning nevnte Kotick også at han tror neste maskinvaregenerasjon fortsatt er et godt stykke unna. Vanligvis får utgivere beskjed to år før konsollprodusentene lanserer ny maskinvare, men Kotick hevder han ikke har fått noen signaler om utviklingen av nye maskiner. Han antar det prioriteres å redusere kostnadene på de nåværende konsollene.

Kotick snakket også om den noe spesielle firmakulturen han har forsøkt å byge opp i Activision. Under hans styre har Activision fokusert på fortjeneste over alt annet, og Kotick mener han har lyktes i sitt prosjekt med å vende de ansattes tanker mot profitt:

- Vi har studiosjefer som for fem år siden ikke viste noe om budsjettering, og nå krangler de regelmessig til seg bevilgninger fra finanssjefen vår.

Målet de siste ti årene har vært å ta all moro ut av spillutvikling hos Activision og konsentrere seg om de finansielle resultatene. For å hjelpe på dette har Kotick gjort sitt beste for å utvikle skepsis og pessimisme om finansmarkedet hos de ansatte.

- Vi er veldig flinke til å få folk til å fokusere på nedgangstidene.

Kommentarer (25)

Forsiden akkurat nå

Til toppen