Sniktitt

Project Gotham Racing 2

Gamer.no ble for ikke lenge siden invitert til Bizzare Studios i Liverpool for å se på det som definitivt har en mulighet til å bli et av vinterens, og Xbox sitt beste spill. Bizzare Creations brukte bare ti måneder på Project Gotham Racing, da med flere uferdige versjoner Xbox og stadig endringer i utviklerverktøyet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Alle gutters drøm
At Microsoft virkelig har åpnet lommeboken for Project Gotham Racing 2 er helt klart. I Project Gotham Racing hadde du bare 29 biler, mens det her finnes 103 lisensierte biler. Det er mulig å ødelegge bilene denne gangen, men ikke forvent deg noe veldig avansert skadesystem. Skadene på bilen vil ikke engang innvirke på kjøreegenskapene. Dette er et bevisst valg av Bizzare Creations. De føler at den type system hører mer hjemme i et rally-spill, og ikke så mye i et street-race-spill som de selv lager. Fokuset skal være på at det skal være gøy å spille, og de ønsker derfor ikke at noen ikke skal kunne fullføre fordi bilen er ødelagt. Du vil oppleve at speil vil falle av, vinduer blir knust, noen bulker her og der og bagasjerom som åpner seg, men det er heller ikke mye mer. Bilprodusentene må også ta delvis skyld, for de liker ikke å se bilene sine bli ødelagt.

Project Gotham Racing 2 vil gjerne ha et internasjonalt preg, og derfor vil du finne biler fra hele verden. Du vil også finne mange forskjellige typer av disse. Fra en liten, men lettstyr Mini, via en stor amerikansk SUV, til en utrolig rask Ferrari Enzo. Bilene er inndelt i forskjellige klasser hvor du finner flere relativt likstilte biler som; "American Muscle", "Supercars", "Luxury", og så videre. Dette er en fordel da du i Live kan tillate kun visse typer biler. Det er ikke bare nye biler i spillet. Her vil du finne alt fra de gamle klassikerne fra 50- og 60-tallet, til moderne superbiler. Finner du ikke en bil som passer deg her, må du være utrolig kresen.

Alle bilene i spillet kjennes forskjellig ut. Bizzare Creations ga oss en liten demonstrasjon på hvordan de hadde fått alle bilene til å være unike. Bak hver eneste bil i spillet ligger det en ufattelig mengde tall; dekk, friksjon, oppheng og motor. De fleste dataene har de fått fra produsenten selv, men noen måtte de også hente fra bilmagasiner og lignende. Hovedpoenget er likevel ikke å få bilene i spillet til å kjennes ut som en eksakt kopi av den ekte bilen, men å få de til å føles så morsomme som mulig, uten at det skal gå på bekostning av sætrekkene til hver bil.

Bilene inneholder like mange polygoner som i eneren, men ser allikevel bedre ut. På dashbordet kan du se merket til bilen du kjører, radioen og alt du vanligvis ser. Mannen som sitter i førersetet svinger og girer ikke bare i takt med deg, men du kan også se at han skifter radiostasjon når du gjør det, at han lener seg inn i alle svinger, hopper når biler hopper osv. Alle fargene du kan få på bilene i virkeligheten, kan du også få på bilene i Project Gotham Racing 2.

Kudos er spillets sjel
Selve hjertet i Project Gotham Racing serien er "kudos"-systemet. Vi ble først kjente med det i Metropolis Street Racer på Dreamcast. "Kudos" betyr respekt, og du får det ved å kjøre med stil. I Project Gotham Racing var det først og fremst ved å ta en "powerslide" gjennom svingen, men nå er det mange flere måter å gjøre det på. Du vil få poeng for å kjøre gjennom kjegler, passere andre biler, kjøre på to hjul, hoppe, ta en 360-graders, og kjøre i bilen foran sitt dragsug. Alt dette i tillegg til å "powerslide" gjennom svingen.

I reneste Tony Hawk-stil kan du linke sammen flere "kudos"-trekk for en høyere poengsum. Mange ble veldig frustrert i Project Gotham Racing når de hadde linket sammen ti trekk, for deretter å kollidere og miste alle sammen. Bizzare valgte å lage et litt mer rettferdig system for oppfølgeren. Nå vil du ikke miste alle poengene, men kun poenget til det siste trekket (det du var i mens du kollisjonen), pluss bonuspoengene du ville fått for å linke sammen mange trekk. Kort sagt vil du få "kudos" for dyktig og stilfull kjøring, uansett hvilken kjørestil du bruker. Du kan selv velge hvordan du vil kjøre, og trenger ikke å kjøre helt slik utviklerne ser det for seg. Å kjøre stilfullt er tross alt ikke bare å "powerslide".

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden