Sniktitt

Project Gotham Racing 2

Gamer.no ble for ikke lenge siden invitert til Bizzare Studios i Liverpool for å se på det som definitivt har en mulighet til å bli et av vinterens, og Xbox sitt beste spill. Bizzare Creations brukte bare ti måneder på Project Gotham Racing, da med flere uferdige versjoner Xbox og stadig endringer i utviklerverktøyet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Større lydopplevelse
Project Gotham Racing var som kjent et av "launch"-spillene til Xbox, og den delen på Xbox som kom sist på plass var lyddelen. Utviklerne fikk derfor veldig liten tid til nettopp lyddelen av spillet og vi fikk derfor ingen stor lydopplevelse. Det vil du derimot få nå. Spillet bruker full 5.1 Surround-lyd så det føles som du sitter midt inne i bilen. Lyden av hvert hjul er lagt til hver av de fire surround-høytalerene. Du kan faktisk høre hvert hjul individuelt, og du hører hva det hjulet gjør: Om det sklir, hvilken overflate det kjører på og så vidre. Alle lydkildene på bilen er plassert korrekt i 3D-rom i forhold til hver eneste modell i spillet. Hvis du for eksempel kjører en Mercedes CLK, vil du høre eksosrørene bak deg, motoren rett foran og hjulene rundt. Dette kan du virkelig merke når du skifter kameravinkler. Hvilken lyd som blir mest fremtredende kommer helt an på hvor kamera er plassert.

En veldig kul ting i spillet er at en fra Microsoft har reist rundt i alle byene i spillet og tatt opp miljølydene i hver by. Siden gatene i byen er tomme kunne de ikke ta den opp midt i byen så de sto på toppen av høye bygninger og tomme steder. Så når du kjører virker det som om byen fortsatt går rundt, men bak veien du kjører på som er blitt stengt for bilkjøring akuratt den dagen. I Firenze hører du scootere som kjører rundt, kirkebjeller i Barcelona, fly som flyr over veien og så videre.

Mer tilgjengelig
Det var flere som mente at Project Gotham Racing til tider ble for vanskelig, og mer frustrerende enn utfordrende på noen baner. Det har Bizzare Creations gjort noe med. I tillegg til å gjøre "kudos"-systemet mer rettferdig har de innført to nye vanskelighetsgrader i spillet. For de som er helt nye til spillet er det en såkalt "steel-level" som bør være relativt lett for de fleste. Videre er det "easy" (bronse), "medium" (sølv), og "hard" (gull), før det topper seg med et nytt "expert"-nivå (platinum) for de som virkelig lever for å spille Project Gotham Racing 2. Noen lanseringsdato er enda ikke annonsert, men alt tyder på at spillet vil komme i slutten av november eller begynnelsen av desember - altså i god til for det viktige julesalget. Så nå vet du helt sikkert hva du skal gi broren din til jul.

Det er vel ikke så mye mer å si om grafikken enn at den er enestående. Du har allerede lest hvor detaljerte og flotte byene er, og bilene er absolutt like lekre. Det er bare å ta et par kjappe titt på skjermbilder så skjønner du at dette kommer til å bli en grafisk perle. Alt virker veldig polert, og det er ingen fall i ytelsen. Versjonen vi fikk prøve var selvfølgelig ikke helt ferdig. Derfor fantes det en del feil, og spillet trenger en siste liten polering, men allerede nå ser det veldig bra ut.

Konklusjon
Med Project Gotham Racing 2 har Bizzare Creations virkelig tatt et stort steg oppover siden forrige spill. Det er forbedret på alle mulige måter og er definitivt verdt å gå til innkjøp av for de som allerede har eneren i hylla. Oppmerksomheten på detaljer i spillet er enorm. Lyden og grafikken er rett å slett utrolig god. Har du planer om å få Xbox Live, kan du si at Project Gotham Racing 2 blir en nødvendighet. Allerede nå kjentes spillet veldig bra ut, og bilene er veldig gode å håndtere. Med en stor singleplayer-del, mange kule biler, ti store byer fra hele verden, et kult radiosystem og det enestående "kudos"-systemet blir nok Project Gotham Racing og se under mange juletrær i år.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden