Anmeldelse

Project Gotham Racing 2

Et uhøytidelig søk på stikkordene "car game" og "racing game" gir 7 000 000 treff på google. Det finnes altså en del bilspill, for å si det sånn. Du har rallyspill, F1-spill, taxispill, lastebilspill, biltyvspill, busspill, miniatyrbilspill, gokartspill, politibilspill, mercedesbilspill. Lista på titler er like lang som en gjennomsnittskø på Mosseveien.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Det lever!
Helt nytt for Project Gotham Racing-serien er fullt innebygd støtte for Live-spill. Live-delen er godt integrert med resten av spillinnholdet. Du kan for eksempel skulle kunne laste ned ekstramateriale og andre spilleres beste rundetider fra nettet. Hvis du er koblet opp mens du spiller i enkeltspillermodus viser PGR2 rundetidene dine på en stor ledertavle - så du faktisk kan se hvordan du ligger an på verdensbasis. På samme måte kan du laste ned et spøkelsesbilde av kjøringen til andre spillere som du skal forsøke å slå på de ulike banene. Hvis du klarer å kjøre bedre blir ditt eget spøkelsesbilde lastet opp på ledertavla, slik at andre igjen kan forsøke å gruse deg. Velger du å spille tradisjonelle flerspillerkonkurranser kan du kjøre mot opp til 8 spillere om gangen. Med Live-komponentet virker det som om Bizarre Creations forsøker å gi oss ekstra glede også i enkeltspillermodus. Det tuter vi med hornet for! Dessverre fikk ikke Gamer.no testet Live, fordi debug-spill ikke lar seg spille med Live-tjenesten - men vil justere anmeldelsen i etterkant hvis det er nødvendig.

Visuelt var forgjengeren en ganske strøken perle med knallraske 60 bilder i sekundet (fps). Paradoksalt nok holder PGR2 bare 30 fps, men grunnen må være at miljøene og bilene har blitt tyngre å behandle for grafikkortet. Vi tror det var riktig avgjørelse av utviklerne å ofre fps til fordel for skarpere, mer detaljerte teksturer og 3D-modeller. Det er vanskelig, om ikke umulig, for øyet å oppfatte forskjellen i oppdatering, mens det man faktisk ser er et svært overbevisende miljø. Bilene er utrolig godt gjengitt og animert, du kan se vektfordelingen endre seg under bremsing, føreren beveger seg naturtro, opplevelsen er nesten sanselig. Personlig liker jeg aller best å kjøre i førstepersonvinkel for maksimal fartsopplevelse og etterlyser et dashbord som avveksling til ikke å se noe annet enn veien og motstanderbilene. Det hadde og gjort seg om væreffektene hadde større interaksjon med 3D-modellene. Dette er gjort med utrolig gevinst i for eksempel MotoGP 2, hvor regnet slår mot vindskjermen og vanndampen stå fra bakhjulet på syklene. Men det er likevel ingen tvil om at PGR2 er helt i toppsjiktet. Byene er fulle av spennende arkitektur, trange gater, vide motorveier og fartssuget når enorme høyder på visse partier.

Ganske nytt er at bilene blir fysisk skadet. Hvis du krasjer hardt nok får kjerra bulker, panseret trykkes inn eller frontruta sprekker. Skader er vel og bra, men de har faktisk ingen konsekvenser som i for eksempel Colin McRae: Du får ikke ødelagt sikten hvis frontruta går, dekkene punkterer ikke og styringen blir aldri dårligere. Hvis skademotoren også hadde hatt konsekvenser for kjørbarheten ville man kanskje mistet arkadepreget, men Gamer.no tror derimot at intensiteten og actionfølelsen hadde gått opp et par hakk.

Lydbildet er overveiende bra, med grom og deilig motorlyd som selvfølgelig er unik for hver eneste av de 102 bilmodellene. Når det gjelder musikken er den i en litt annen klasse - hver by har et par ulike radiostasjoner og utviklerne har visst nok engasjert lokale radio-dj-er til å stå for praten pluss platespilling av lokale band. Hvis du har sansen for italiensk pop eller russisk trance funker det sikkert greit. Uansett er ikke musikkutvalget noen stor greie - du legger jo inn det du selv liker på harddisken. Personlig synes jeg aggressive revyviser virker fremmende på kjøreferdighetene.

Konklusjon
PGR2 er et eksplosivt bilspill for deg som vil ha noe mer enn bare å jage runder i jakten på beste klokketid. Her kan du fortsatt file rundetider, men det er i tillegg lov til å leke med bilen og perfeksjonere kjørestilen din på uvante måter. Kudos-serien gir mye variasjon, og den sterke integrasjonen med Live gir også en ny dimensjon til enkeltspilleropplevelsen, i tillegg til tradisjonell flerspillermoro. Bilene er sexy, realistiske og deilige som supermodeller, asfalten ligger godt under dekkene, Petter Solberg er verdensmester og farten er så høy at bilsyken ikke er langt unna. Det gjelder å holde linja gjennom hele svingen, og det klarer PGR2 stort sett hele veien. Respekt.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden