Project IGI: I'm Going In

Den norske produsenten Innerloop er kanskje mest kjent for sine flysimulatorer. Nå har de samme gutta tatt med seg flysimulator motoren, utviklet den en del, og anvendt det i en av de vanskeligste og kanskje beste førsteperson skytespill per dags dato, Project IGI.

Lyden kan hjelpe både deg og fienden
Generelt sett er lyden i Project IGI god. Våpnene har en bra, og realistisk larm. Som nevnt tidligere har jeg ikke testet ut slike våpen ute i marka før, så jeg får stole på at Innerloop gjør jobben sin her. Personen du styrer vil lage forskjellig lyd helt avhengig av hva slags underlag han beveger seg på. F.eks. vil grus bråke temmelig mye i forhold til asfalt eller gress. Det er også lagt til egne lyder for gange på treverk, metallgulv, gjørme etc.

Lyden av din gange, kan også hjelpe deg selv når du sniker deg rundt. Siden du har mulighet for å høre om det kommer fiender tuslende rundt hjørnet, eller om det befinner seg folk i rommet bak døren du vurderer å åpne.

Når det gjelder lydene av omgivelsene rundt deg, er jeg ikke helt fornøyd. På et brett hører jeg en svak bjeffing fra en hund, men denne hunden ser jeg aldri noe til. Noe av det samme kan nevnes fra et annet oppdrag, der jeg hører en lyd som kan minne mer om et lite småfly. Hva gjør nå et småfly der like ved en millitær base? Musikken som går i bakgrunnen er derimot ganske stilig. Den er akkurat passe behagelig å ha gående, samtidig som det gir en viss spennings effekt.

Det er nok ganske åpenbart at jeg synes dette spillet er forbløffende på noen områder. Dette spillet har en meget imponerende grafikkmotor. Det er fantastisk å se den flotte utsikten av landskapet, og når du først kommer deg forbi de første brettene vil du kunne se hva Innerloop virkelig har fått til med dette produktet. Men balansen mellom den overlegne grafikk motoren, og spillbarheten henger ikke helt sammen. Diskusjonen rundt multiplayer i dette spillet har vært enorm den siste tiden. Jeg har nå nesten spillt dette spillet ferdig, holder per i dag på med level 11. Og jeg tror nok den eneste aktuelle multiplayer modusen ville vært cooperative. I og med at det er så store avstander i brettene, er nok CTF og DM mer uaktuelt, med mindre det lages egne dedikerte brett for slik spilling.

Jeg vil alikevel anbefale deg å kjøpe dette spillet, det går blant annet rykter om at en multiplayer patch er på vei, og i tillegg et "Development Kit". Men uten disse kan det hende spillet forsvinner fra folk sine CD-ROM'er fortere en Innerloop hadde ønsket. Her hos meg vil spillet antageligvis ligge der til jeg har fullført det ihvertfall, så får tiden vise hva slags patcher og addons som kommer.