Prototype-studioet er så godt som nedlagt

Skuffende salgstall førte til massive kutt hos utvikleren.

Activision har valgt å si opp de fleste ansatte ved Prototype-studioet Radical Entertainment. Noen få stillinger bevares, og disse vil fortsette å jobbe for studioet, men da kun for å hjelpe med andre Activision-publiserte spill. Studioet vil dermed ikke utvikle noen nye spill selv fremover. Dette rapporterer Polygon.

Det skal være de skuffende salgstallene til Prototype 2 som ligger bak masseoppsigelsene.

Prototype 2 ble Radical Entertainments siste spill.

– Selv om vi investerte mye i Prototype-merkevaren, greide den aldri å finne et bredt kommersielt publikum. Vi har utforsket flere muligheter for studioet, inkludert et potensielt salg, men vi kom til et punkt der det eneste mulige valget var å redusere staben kraftig, skriver Activision i en rapport.

Oppdatering: I følge Rock Paper Shotgun har Activision bekreftet at oppsigelsene ikke kommer til å påvirke den kommende PC utgaven av Prototype 2, som etter planen slippes 24. juli.

Lang historie

Radical Entertainment har de siste årene vært mest kjent for de to Prototype-spillene, der du spiller et supermenneske og boltrer deg i en stor åpen by. Seriens siste innslag kom i april i år, og vår anmelder følte da at spillet var en svært god actionfest uten like.

Studioet har likevel en lang historie. Stiftelsen skjedde allerede i 1991, og utvikleren jobbet med spill som The Terminator og Brett Hull Hockey 95 utover nittitallet. Vivendi plukket opputvikleren i 2005, der de jobbet med spill som Scarface: The World is Yours og The Incredible Hulk. I 2008 ble studioet kjøpt opp av Activision, og begynte da å jobbe med Prototype-serien.

Les også: Anmeldelse: Prototype 2 Les også: Nettmøte: – Prototype 2 gir spilleren total makt

Siste fra forsiden