Sniktitt

Prototype

LEIPZIG/OSLO (Gamer.no): Radical Entertainment vil redefinere «sandkassesjangeren» med sitt Prototype. Som Alex Mercer skal du få absolutt frihet til å gjøre hva du vil i selveste New York. Et New York dominert av hæren og infiserte monstere. Alex husker ingenting om sin fortid, med unntak av sitt navn. Hans ambisjon er å avdekke hva som er bakgrunnen for hans noe spesielle tilstand. Vår helt har nemlig en rekke superkrefter å rutte med, noe som kommer godt med i kampen mot drapsglade fiender. På sitt mest intense er Prototype ren galskap, spillet har virkeig funnet opp action på ny.

Se trailer til spillet

Vis større

Trailer: Prototype


– Vi føler vi har mestret teknologien for en åpen verden, og dette er en sandkasse vi har kastet en haug med innhold inn i. Vi binder ikke spilleren til å spille på én spesiell måte. Her har du både muligheten til å være voldelig og brutal, i tillegg til at du kan være smart og forsiktig, sier produsent Max Belanger til Gamer.no under en presentasjon på spillmessen Games Convention.

Konspirasjon

Belanger og Radical har tidligere gitt oss spill som Scarface, The Incredible Hulk: Ultimate Destruction og The Simpsons Hit & Run, og satser nå på trollbinde publikum med Prototype. Spillet foregår på Manhattan, og Balanger kritiserer tidligere titler som har gjort mislykkede forsøk på å gjenskape denne delen av New York. Han mener nå at Radical har truffet spikeren på hodet. Selv om det er mye action i dette spillet, understrekes det at historien spiller en viktig rolle. Det vi fikk vite er at hendelsene i spillet springer ut fra en militær konspirasjon, der Alex trolig har vært involvert i en rekke eksperimenter og fått et virus. Derfor har han ingen hukommelse, ingen følelser og samvittighet, men mengder av mektige krefter.

– Vi ønsket å lage den mørkeste anti-helten i et spill noen sinne, slår Belanger fast.

Én av disse kreftene er å suge i seg falne fiender, for så å ta over deres fysiske form og evner i spillet. Et eksempel er at man tar formen som en militær kommandant. Deretter kan man beordre en luftangrep fra flyvåpenet på intetanende soldater noen meter unna. Det å ta over andres skikkelser er ikke bare en fordel når det gjelder kamuflasje og angrepstaktikk:

– Når du gjør dette kan du også finne ut mer om deg selv og din egen bakgrunn. Du tar rett og slett i bruk andre folks hjerner til å få informasjon, sier Belanger.

Alex er en fryktelig sprek mann. Han kan løpe opp vegger og hoppe avsindig langt, noe som setter få begrensninger for spillets hovedperson. Vi så blant annet hvordan Alex sprintet opp en høyblokk, hoppet ut i luften og tok over kontrollen over et militært helikopter. Dermed kunne blodbadet begynne. Alex kan ta kontrollen over en rekke kjøretøyer, og fyre løs. Likevel er det viktig å huske på at jo mer vold du utøver jo kraftigere blir responsen fra fiendene. Poenget er uansett at det virker som om du kan angripe situasjoner akkurat på den måten du selv ønsker.

– Dette er et historiedrevent spill som ikke legger føringer på deg. Du tar kontroll over Alex og gjør hva enn du vil. Karakteren din utvikler seg avhengig av hvilke oppdrag du løser, og historien blir litt etter litt klarere for deg, hevder Belanger.

Voldsglad

Vår hensynsløse supermann kan altså ta over andres skikkelser, løpe opp vegger og hoppe lengre enn en Andreas Thorkildsen kaster spyd – men vent, det er mer. Våpen og kjøretøy blir nemlig overflødig når Alex drar frem sine iboende offensive superkreftet. Han kan ta ut to sett voldsomme klør som kuttet personer i to på milisekunder. En heldekkende rustning setter den glemsomme mannen i stand til å løpe gjennom omtrent alt og alle. Alex kan også påkalle en rekke spisse spydlignende saker opp fra asfalten, slik at mennesker blir spiddet i hopetall. Prototype er spinnvilt med sine voldsorgier, der det ikke skilles mellom sivile og slemminger.

– Vi har designet dette spillet slik at det skal være voldelig, ingen tvil om det. Likevel har vi sett på måter vi kan tone volden litt ned på, sier Belanger, med Manhunt 2-saken friskt i minne.

Gamer.no kunne imidlertid ikke se noen nedtoning, her flyter blodet i elver. Det eneste må være at alt er så utrolig overdrevent og hektisk at man tenker at dette umulig kan ha noe med virkeligheten å gjøre.

Ulike deler av Manhattan er kontrollert av forskjellige fraksjoner i spillet, slik som de militære. «De Infiserte» er en annen gruppe du må kjempe mot. Disse har vært ofre for den samme militære konspirasjonen som trolig har rammet deg, men med de infiserte var ikke eksperimentene like vellykket. Resultatet har blir urstygge monstere med kraftige angrepskrefter. Poenget er at disse gruppene «eier» ulike deler av byen, og det er opp til deg å renske dem bort. Dette er imidlertid vanskelig, siden fienden hele tiden er i bevegelse og finner seg nye områder å slå seg ned i. Oppdragene kan kanskje bli enklere med litt hjelp, og Belanger kan fortelle at Prototype vil støtte en fullverdig samarbeidsmodus for to spillere over nett.

Skal vi tro våre egne øyne og Radical er kaotiske og absurde kamper det beste ved Prototype, noe Belanger også avslutter vår prat med å understreke:

– Vi vil kjøre på med horder av fiender og rett og slett gjøre det til en steingal opplevelse!

Jeg er glad jeg ikke bor i denne fantasiutgaven av New York.

Prototype er det første spillet i en trilogi om Alex Mercer. Tittelen skal etter planen slippes sommeren 2008 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. Det blir med andre ord en brennheit sommer også her til lands, globale klimaendringer til tross.

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen