PS3 og Xbox 360 får Cipher Complex

Edge of Reality er kjent som de ansvarlige bak konsollporter av spillene Tony Hawk’s Pro Skater, The Sims, Spiderman og Pitfall. Nå ønsker de for første gang å gjøre noe selv, og har annonsert Cipher Complex – et actionspill for PlayStation 3 og Xbox 360 som de ønsker å utvikle uten støtte fra en utgiver.

Alternativ tekst mangler
Konseptbilde fra Cipher Complex.

I Cipher Complex vil omgivelsene og god kunstig intelligens spille en viktig rolle for spilleropplevelsen. Til nettstedet IGN forteller Thomas Coles, kreativ leder hos Edge of Reality, at de har sett seg lei på spill der brettene kun fungerer som bakgrunnsstøy, med et par bemerkelsesverdige øyeblikk verdt en ekstra titt, før spilleren fortsetter til neste område. I Cipher Complex ønsker de å behandle omgivelsene som en spillfigur.

– Vi utforsker og utvikler helt nye spillerstiler og fortellerteknikker. Konseptet og mekanikken bak Cipher Complex har ligget å ruget i våre tanker i mange år, og med kraften fra neste generasjon konsoller kan vi endelig gjøre noe med drømmen vår, forteller sjefen for Edge of Reality, Binu Philip i en pressemelding.

Men verken Philip eller Cole ønsker foreløpig å utdype hva den spesielle spillmekanikken innebærer. Vi blir imidlertid fortalt at fienden er kontekstsensitivt bundet opp mot et gitt område. Hvis du eksempelvis skyter i stykker en lysskilde, må du regne med at vaktene oppdager dette og blir mer varsomme. En av vaktene kan finne på å tilkalle assistanse, mens en annen vil forsøke å fikse lyset.

Alternativ tekst mangler
Konseptbilde fra Cipher Complex.

Lite blir fortalt om historien, annet enn at vi følger agent John Cipher som infiltrerer Siberia i søken etter rekognoseringsatelitt som helst skulle vært i bane rundt jorda. Din jobb er å gå inn bak fiendens linjer, for å finne ut hva som faktisk har skjedd. Tre andre karaktererer; to kvinner og en eldre herremann, er også avslørt via tegnebrett, men uten at ytterligere detaljer er gitt. Forfatteren av historien har filmer som Legenden om Narnia og Thin Red Line på CV-en.

Utviklerne forteller veldig kort at alt laget ditt opplever underveis vil påvirke dets psyke, og at dette antageligvis blir noe av det folk setter mest pris på. Men de var ikke interessert i å utdype mer rundt denne funksjonen enda. Vi vet foreløpig heller ingenting om hva slags våpen som blir tilgjenglig, men det er fortalt at vi kan forvente kjøretøyer og ødeleggbare elementer.

Spillet er annonsert for Xbox 360 og PlayStation 3, med utgivelse i 2007. Vi kan forvente oss Havok-fysikk, HDR og realistiske væreffekter. Det jobbes også med en flerspillerdel, men denne fortelles det ingenting om.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen