Pure-utvikleren legges ned

Black Rock Studio har vært i fritt fall siden årsskiftet. Nå er eventyret over.

Brighton-baserte Black Rock Studio har slitt en stund. Bilspillet de gav ut i fjor, Split/Second Velocity, solgte rett og slett ikke godt nok. Dermed ble studioet, som blant annet har laget kjørespillene Pure og MotoGP tidligere, tvunget til å si opp over 100 ansatte. Da gjenstod kun 40 medarbeidere.

Dette var tydeligvis ikke nok.

Les også: Anmeldelse: Split/Second: Velocity

De resterende spillutviklerne skulle angivelig jobbe med gratisspill for eierne Disney, men slik blir det ikke. Spillnettstedet Eurogamer har motatt beskjed om at Black Rock Studio legges ned i sin helhet.

Dårlig ledelse

Det foreligger ingen offisiell informasjon om hvorfor det britiske spillstudioet ikke oppfylte Disneys forventninger. Eurogamer har likevel snakket med en kilde som angivelig besitter innsideinformasjon.

Han hevder at eierne rett og slett ikke ledet Black Rock godt nok, og outsourcet oppgaver de godt kunne ha håndtert. Det hevdes også at Disney gjorde en altfor dårlig jobb med å reklamere for spillene deres.

– Disney Interactive Studios bekrefter at Black Rock Studios foreløpige spillprosjekt ikke har blitt klarert for videre utvikling. Som en konsekvens informerte selskapet i går de ansatte om at de starter en stengingsprosess, er hva Disney har å si om saken ifølge VG247.

Det vites ikke hvor vinden tar alle de nå arbeidsløse spillutviklerne. En del av dem, blant annet sjefen for Split/Second-utviklingen, har startet et eget studio kalt Roundcube Entertainment. Det har også oppstått enda et utbryterstudio, kalt ShortRound Games. Det er uvisst hva de to utviklerne skal lage, men som eksperter på racingspill har de i hvert fall gode forutsetninger for å lage lykkes i den sjangeren.

Siste fra forsiden