Anmeldelse

RalliSport Challenge

RalliSport Challenge var et av de spillene som skulle overtale gamere verden over til å kjøpe Xbox. RalliSport Challenge høstet god kritikk av nært sagt alle, og innfridde så absolutt forventningene. Nå er det endelig tilgjengelig for PC, og vi skal finne ut om det ennå holder mål.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er fire forskjellige motorsportsgrener å prøve seg på i RalliSport Challenge. Alle bruker naturligvis rallybiler, og på den måten er de alle rimelig like, men det som kreves av deg som fører varierer av hva slags sportsgren du deltar i. De forskjellige grenene er vanlig rally, rallycross, isracing og bakkeløp (vanlig rally, bare i heftige svingete oppoverbakker som gir assosiasjoner til veistrekninger som Trollstigen). Ikke alle typene er åpne med en gang, for som i de fleste spill av denne typen må du låse opp nye baner, biler og spillformer ved hjelp av gode prestasjoner i det du har tilgjengelig. De første banene du får mulighet til å prøve deg på er ikke særlig vanskelige og de første bilene er lette å håndtere, men etter hvert får du tilgang til noen fryktelig utfordrende baner og hissige biler som krever mye konsentrasjon for å kjøre.

Ingen simulator
Hvis det er simulatorspill du vil ha, kan du nesten glemme RalliSport Challenge med en gang. Kjøp i stedet Rally Trophy og kos deg med et av verdens flotteste og mest oversette bilspill. RalliSport Challenge er mer et arkadespill enn en simulator, og det inneholder en god del realistiske aspekter samtidig som mange viktige ting er blitt forenklet. Bilene føles mye mer naturtro enn bilene i for eksempel Hot Pursuit 2, og de forskjellige underlagene føles virkelig forskjellige. Foran hvert løp kan du justere på enkelte ting (fjæring, kraftfordeling, styring, osv.), men egentlig føles det ikke som om det betyr så mye når du er i gang.

Bilen blir ødelagt etter hvert som du krasjer, men det er kun snakk om bulker og knuste lykter & ruter, og eventuelle effekter på bilens ytelse er vanskelige å merke. Bilen blir også automatisk reparert mellom hver etappe, noe som ikke akkurat bidrar til å øke realismen. Bilene føles som rallybiler, men de er litt lettere å kontrollere enn i andre aktuelle PC-titler, i alle fall hvis du bruker tastatur. Spillet støtter ratt og pedaler, men dette føles ikke særlig realistisk og jeg ble aldri helt fornøyd med innstillingene. Kanskje jeg er bortskjemt etter å ha spilt Rally Trophy med ratt, men jeg synes faktisk at RalliSport Challenge er bedre med tastaturet. Også når det gjelder Force Feedback er Rally Trophy totalt overlegent. En ting som ødelegger litt er at spillet ikke har noen bak-rattet synsvinkel. Det synes jeg er litt leit, fordi ikke bare er dette min favorittvinkel, men jeg synes også at det å ha en visuell representasjon av rattet kommer veldig godt med når jeg selv bruker ratt.

En funksjon som tar bort litt av simulatorfølelsen er recoveryknappen. Med en gang du får problemer og skjønner at det bærer galt avsted er det bare å trykke på den, så er du tilbake på banen igjen. Denne funksjonen kommer svært godt med, men den er kanskje litt for lettvindt. I Rally Trophy må bilen stå helt stille for at man skal kunne bruke recoveryknappen, noe som fører til at man venter i det lengste med å gi opp kontrollen selv. RalliSport Challenge har også en automatisk recovery som slår inn med en gang du kommer litt langt utenfor banen, og dette fungerer ofte ganske greit. Dessverre aktiveres denne litt for lett, noe som vil si at 30-40% av gangene det skjer har du enten full kontroll eller så er du i ferd med å få det. Jeg har til og med opplevd at automatisk recovery har skjedd etter at jeg har kommet tilbake på banen igjen. Dette er frustrerende, siden bilen stopper fullstendig opp når det skjer. Du ender faktisk ofte opp med å miste plasseringer uten at det i det hele tatt er din skyld.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden