RalliSport Challenge

RalliSport Challenge ble i forbindelse med lanseringen av Xbox litt overskygget av titler som Dead or Alive 3 og Halo. Når vi har tatt en kikk på launch-spillene står likevel dette spillet frem som kanskje det fremste av bunten. Rallygenren har nemlig med denne tittelen fått en skikkelig godbit.

Klatring med livet som innsats
Godbitene er baner hvor vi snakker om å klatre 500 meter nærmest rett opp. Baner hvor du har 1 meter feilmargin på hver side av bilen før du brutalt hilser på veien 100 meter under. Fart kan sannelig være farlig, og mister du kontroll på bilen i de senere løpene er det likeså greit å trykke på reset bil knappen. Dette er forresten et trekk som åpenbart bryter med realismen. Når som helst i løpet kan du trykke på en knapp som gjør at bilen på magisk vis havner tilbake på veien i perfekt posisjon. Hvis du derimot har spilt spillet litt skjønner du godt hvorfor det er slik. Det er nemlig ikke få ganger du i full fart fyker gjennom sikkerhetsbarrierene og i virkeligheten ville møtt en grufull død. Å kunne slått av denne funksjonen kunne likevel vært en fin mulighet for de som virkelig vil bryne sine rallyferdigheter.

Andre aspekter som bidrar til å minske følelsen av at du virkelig gjennomfører en ekte karriere er at bilen ikke repareres etter hvert løp. Etter hvert fullført løp blir bilen din som ved en trylleformel reparert. Du kan også disponere alle bilene spillet har å tilby til hver konkuranse. Du må ikke kjøpe deg bilen og vedlikeholde disse, men kan fritt velge og vrake blant hele spillets tilbud. Dette blir selvsagt en avveining med å velge hvorvidt en ønsker at hardcore spilleren skal motiveres til å bygge seg en gigantgarasje, eller om en skal la også den mer vanlige spiller boltre seg i alle godsakene spillet har å tilby.

Ingen mulighet for oppgradering
Du kan heller ikke oppgradere bilene dine, noe som også trekker ned på varigheten. Det er nemlig ikke så fryktelig mye du tjener på å dedikere time etter time til spillet, utenom å stadig åpne nye baner og vinne nye løp. Ikke det at dette i seg selv er dårlig, for den tekniske bragden Rallisport Challenge er blir du ikke for lei av det. Grafikken er nemlig, med en konkurrent i HALO, det mest imponerende spillet til XBOX. De beryktede jaggies (hakkete kanter i linjer) fra PS2 er ikke eksisterende, og du kan se nærmest i det uendelige. I løpene hvor det er store høydeforskjeller kan du ofte se hvordan banen følger fjellet oppover, eller hvordan banen ligger knuget inn under terrenget. De få stedene du ser tilskuere virker også disse som virkelige mennesker, selv om de kan se mistenkelig like ut.

Endelig et spill med skikkelig terreng
Det kanskje mest imponerende med grafikken er hvordan banene ikke ser ut som fremmedlementer puttet inn i landskapet. Her følger banen enhver detalj som ligger der fra naturens side. Små steiner slår inn i siden din, humper i veien fører til ustabilitet og av og til kan du se dyr i det fjerne. Buskaset ser også helt realistisk ut, det samme gjør væreffektene. De våte rallycrossbanene spruter det gjørme av og isbanene du kjører på har snø og is som akkurat i den virkelige verden gjør det et sant helvete å få kontroll på bilen. Av og til er banene så visuelt imponerene at du havner utfor det som fins av stup fordi det ser så fantastisk fint ut overalt. Du har rett og slett aldri sett et bilspill med et terreng som på så realistisk vis gjenspeiler terrengets effekt på et billøp. Derfor er mitt tips til deg når du spiller spillet, ikke forsøk deg på snarveier og å kutte hjørner, naturen vil straffe deg. Hardt.