RalliSport Challenge

RalliSport Challenge ble i forbindelse med lanseringen av Xbox litt overskygget av titler som Dead or Alive 3 og Halo. Når vi har tatt en kikk på launch-spillene står likevel dette spillet frem som kanskje det fremste av bunten. Rallygenren har nemlig med denne tittelen fått en skikkelig godbit.

Små skuffelser
Når terrenget er så flott som det faktisk er blir det litt synd at du ikke har mulighet til å utforske det. Så fort du kommer på vidvanke litte grann resettes bilen tilbake på banen. Dette er greit nok når du faller ut for et stup og er på vei tilbake til start 300 meter under deg. Dette er ikke greit når du powerslider over savannen og ser muligheten til å ta en frekkis over en sanddyne. Selv om du fortsatt har full kontroll og stjeler sekunder på mostanderen nekter spillet deg å ta denne veien, og du mister i stedet tid. Igjen hadde det vært kjekt hvis utviklerne hadde latt mer være opp til spilleren, eller i det minste latt det være mulig for spilleren å selv velge i hvilken grad spillet skal gripe inn.

I et spill hvor grafikken er så banebrytende blir lyden et skuffende kapittel. Du får det du har hørt mange, mange ganger før. Motorlyder som låter som de bør gjøre, uten å virke spektakulære. Du får også musikk som følger kjøringen din, men som i de fleste bilspill er det vi blir servert lunken tecno. Ikke mye å skryte av, men til spillets forsvar skal det sies at musikken er så intetsigende å den ikke virker forstyrrende.

Monotont i lengden?
Etter å ha spilt igjennom bane på bane kan det hele bli litt monotont i lengden. Det er ikke overraskende stor variasjon innenfor de forskjellige konkurransene at det bidrar til å lokke spilleren tilbake. Du har sandbrettene, du har fjellbrettene, du har isbrettene og du har rallycross brettene. Når du kommer deg et stykke ut i spillet blir likevel brettene så utfordrende med sine hårnålsvinger og store høydeforskjeller at du skal være en garvet rallykjører for å komme deg helskinnet igjennom og samtidig kapre en anstendig plassering. Siden hver bil også oppfører seg forskjellig kan du bli en sann mester i din favoritt, og ingen hindrer deg i å stadig forbedre tidene dine.

Alt i alt er Rallisport Challenge et glimrende spill. Det er morsomt for alle på grunn av sin arkadefølelse samtidig som de vanskeligere banene virkelig er noe for rallyentusiasten å bryne seg på. Spillet er faktisk så bra at det helt klart er det beste av lanseringsspillene til XBOX. Grafisk sett er spillet også blant de aller ypperste uavhengig av plattform, og når du skal rettferdiggjøre ditt kjøp av XBOXen din trenger du ikke gjøre annet enn å fyre opp Rallisport Challenge, gi vennene dine en kontroll og gå å kjøpe en kebab. Innen du er tilbake kommer de til å trygle deg om å bare få spille et løp til.