Rally Fusion: Race of Champions

I den etterhvert så store bunken med bilspill er det nå kommet en ny konkurrent. Rally Fusion: Race of Champions. Spillet skiller seg ut ved at det er et rent arkadespill, og ikke simulator. Sistnevnte er typisk for nye bilspill i dag, men trenger ikke nødvendigvis bety at spillet blir bedre av den grunn. Store krasj og heftige hopp er noe som går igjen veldig ofte i dette spillet. Med god fartsfølelse på toppen av det hele kan det fort bli bra.

Veldig mye å velge mellom
RF:RoC inneholder en stor mengde spill-moduser. Eller måter å spille på om du vil. Her har du selvsagt "Race of Champions" (RoC), som er løp på lukket bane. Derav navnet på spillet. Her kjører to og to førere samtidig rundt banen i nøyaktig samme bil. Det kjøres to runder og banen er laget slik at begge førerne må kjøre ytterspor og innerspor, en runde på hver. Sporene er fysisk adskilt med gjerder eller høye sandvoller. Mot slutten krysses sporene og bilene "bytter" spor. Hele RoC kjøres etter liga-prinsippet, hvor to og to førere kjører tre løp mot hverandre, i identiske biler. Den som vinner to av løpene går videre. Slik elimineres stadig flere førere, helt til det står to igjen. Merk at det byttes bil mellom hvert løp. Dette er hovedvekten i spillet, men frykt ikke. Det er utallige andre måter å spille på. Blant annet en fjellklatrer-modus.

Her skal føreren komme seg opp en heller bratt løype på kortest mulig tid. Uten å falle utenfor kanten og ned stupet. Denne modusen kan kjøres på to måter. En og en bil, eller alle på en gang. I sistnevnte er det bilen som først når toppen som vinner. Eventuelt den bilen som kommer lengst opp fjellet. Av de andre modusene er spesielt "elimination"-modus spennende. Her kjører alle førerne rundt på en bane, og personen som ligger sist i det runden er ferdig faller ut av løpet. Slik fortsetter det runde etter runde til det bare er en fører igjen, nemlig vinneren. En siste ting som heller ikke er standard er muligheten til å kjøre "follow the leader"-modus. Her har alle førerne helsepoeng. Disse synker hele tiden, med mindre du leder løpet. En morsom vri på rally-konseptet.

Bra grafikk, men mangler fysikk
Grafikken i spillet er fin å se på, men klarer ikke helt å nå opp til de store kongene, V-Rally 3, WRC II Extreme og Colin McRae Rally 3, for å nevne noen. Bilene og banene ser absolutt bra ut, men det er detaljene som mangler. Dette er synonymt med typen spill. Hadde det vært en simulator hadde det nok sett enda litt bedre ut. Som arkadespill holder grafikken derimot lenge. Andre små ting som irriterer litt er blant annet helikopteret som svirrer over banen. Dette er der for å filme, som i de fleste bilspill. Hadde det bare sett ut, og oppført seg som, et helikopter hadde det blitt bra. Det beveger seg helt sprøtt og fullstendig unaturlig. Både hastighet og retning er umulig å gjennomføre sammenlignet med naturens egne lover og regler. Dette er vel kanskje flisespikkeri, for hvem bryr seg vel om helikopteret. Personlig er dette en av de små tingene som setter kirsebæret på toppen av kaka. Som arkadespill er RF:RoC fullstendig rippet for kirsebær. Det hadde sikkert ikke gjort så veldig mye om utviklerne hadde tatt seg litt bedre tid til å tenke på slike småting. Spillet hadde i alle fall ikke blitt dårligere av den grunn.

En ting de har klart å få til veldig bra med RF:RoC er ladetidene. Det går veldig fort å laste en bane, til tross for grafikken. Dette har muligens sammenheng med mangel på skikkelig fysikk og detaljer i modellene, men er uansett med på å trekke opp litt. Det er plagsomt å måtte vente lenge for å laste inn noe, og dette gjelder egentlig uansett hva det er snakk om. Enten der er en patch du laster ned fra Internett på vanlig PC eller om det er snakk om ladetid i et spill. Venting er et irritasjonsmoment. RF:RoC har god støtte for flere spillere i de fleste spill-moduser. Det er dessverre laget slik at du trenger to stk. spaker, selv om dere ikke kjører samtidig. Dette er ganske dårlig med tanke på dem som ikke har to spaker. Bortsett fra dette problemet er det ingenting å utsette og levetiden på spillet blir betydelig bedre takket være multiplayer. Det er ikke mye som er morsommere enn å slå kameratene sine til grus, gang på gang, i et skikkelig bilspill.

Slitsomt, og ikke helt bra
Spillet kommer med kartleser, som selvfølgelig sitter i stolen ved siden av deg og kommer med dumme kommentarer hele tiden. Det er ikke uvanlig å høre samme kommentar ti ganger eller mer i løpet av et race. Dette blir veldig slitsomt i lengden, og når det faktisk ikke er snakk om nyttig informasjon en gang, men bare ren humor, blir det nesten for dumt. I noen biler er det ikke plass til kartleser, og i disse bilene hører du heller ikke en lyd fra han. Naturlig nok siden han ikke er der, men allikevel en detalj som er verdt å merke seg. Musikken i RF:RoC er brukbar. I likhet med resten av spillet er også denne full av fart, og rocker skikkelig. Det samme kan en dessverre ikke si om lydene i spillet, som gjerne kunne vært bedre. Det mangler liksom litt av den siste trøkken for å gjøre lydene komplett. Dette er dog ikke noe stort problem, med mindre du er skikkelig lydentusiast.

Konklusjon Spillet for deg som liker bilspill, men ikke har tid eller lyst til å kjøpe en simulator. RF:RoC er fylt til randen av fart og moro, sammen med god grafikk og fine modeller. Det er i tillegg til dette et stort utvalg av spill-moduser du kan velge å kjøre, enten alene eller sammen med noen. Dette garanterer deg mange timer med god underholdning. Spillet er absolutt verdt pengene om du liker slike spill. I tillegg er det et must for alle bilspill-fanatikere. Ser vi bort fra noen småting og manglende fysikk har Climax virkelig klart å lage et supert action-bilspill med denne tittelen. Gratulerer!