Rare-jobber i fare

Microsoft svinger øksa

Utvikler Rare lever småfarlig på grunn av sviktende salg.

I 2002 kjøpte Microsoft Rare for 375 millioner dollar. Utvikleren hadde tidligere stått bak klassikere som GoldenEye 007, Perfect Dark og Banjo-Kazooie til Nintendo 64.

Titlene man har laget under Microsoft har imidlertid ikke blitt suksesser, og Rare har ikke tjent inn i nærheten av det man ble kjøpt for. Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts kom mot slutten av 2008, og opplevde sviktende salg. Nå får det konsekvenser.

– Siden hele industrien jobber med å takle stadig voksende staber og kostnader, har vi også følt at det er et behov for å restrukturere så vi kan få en raskere utviklingsprosess og ha bedre kontroll på størrelsen på prosjektene. Dette har blitt et krav for å utvikle høykvalitetstitler, sier Rare-sjef Mark Betteridge til Gamespot.

Rare har for øyeblikket fire hemmelige prosjekter på gang, og det er usikkert hvordan disse vil påvirkes av dette. Det som er helt klart er at man vil ha en ny tilnærming til prosjektene, og at et mindre antall jobber vil bli tapt.

Microsoft har tidligere stengt en utvikler som Ensemble, og har selv kuttet rundt 5 000 jobber for å takle finanskrisen.

– Inntektene i vår bransje og i vårt selskap vil påvirkes av det som skjer med økonomien, slår Microsoft-sjef Steve Ballmer fast.

Diskutér artikkelen

Forsiden akkurat nå

Til toppen