Anmeldelse

Ratchet: Gladiator

Ratchet og Clank er tilbake, og leverer beviset på at Insomniac Games bør ta en utvidet juleferie i år.

Side 1
Side 2

Rett etter at Jak og Daxter sørget for at plattformsjangeren tok et steg framover på PlayStation 2, stiftet vi vårt første bekjentskap med to andre plattformhelter under navnene Ratchet og Clank. En pelskledd og sjenert fyr, assistert av det definitive motstykket i form av en liten, skinnende blank og hvit robot. Sammen skapte de det vi best husker som ren plattformmagi, der vi møtte en verden med fantasifulle våpen, utrolig brettutforming og en historie som fenget og underholdt i mangfoldige timer. Serien har allerede befestet sin status som glimrende underholdning gjennom tre spill, og selv om både form og utførelse har beholdt mye av sin originale form hele veien, har det hele tiden vært mange godbiter å sette tenna i for plattforminteresserte.

Manisk mediemogul
I denne iterasjonen har Ratchet og Clank blitt tatt til fange av en ondskapsfull mediemogul, og skal brukes som kanonfôr i neste sending av det feteste konkurranseprogrammet på denne siden av galaksen. På dette programmet dukker det opp gamle helter i ny drakt, før de setter livet på spill for å friste TV-seerene med ekstravagante kampsekvenser. De av oss som har fulgt serien en stund vet at Ratchet ikke nødvendigvis er like tøff som han gir inntrykk av, og det er ikke fritt for at pelsen reiser seg betraktelig da han finner ut hvilken knipe han og den lille hvite eggedosisroboten befinner seg i.

Spillopplevelsen denne gang har fått et langt mer markant actionpreg enn tidligere. Spillet starter med at du blir kastet ut i de første TV-sendte kampene, der du selvsagt dømmes nedenom og hjem av både kommentatorer og publikum. Her gjelder det å bevise hva en kraftkar som deg står for, og dette gjøres definitivt best ved å ta i bruk det fantasifulle våpenlageret som alltid befinner seg trofast ved din side. Her er det fokusert på kontinuerlig, hektisk aktivitet der spilleren aldri skal få seg et rolig øyeblikk før kampen er avgjort og poengene telt opp. Dette står i kontrast til det mer rolige plattformpreget som har vært tilstede i serien tidligere, og jeg må innrømme at jeg ikke helt har forelsket meg i den nye stilen.

Hastende historie
Deler av spillformen har vi allerede møtt tidligere i serien, som enkeltelementer og minispill i den større historien. Insomniac har tatt tak i dette elementet fra tidligere og lagd et helt spill rundt konseptet, men på veien har mye av sjarmen til Ratchet & Clank som originalt og underholdene plattformspill forsvunnet. Serien har riktignok alltid vært tro mot sine forgjengere, og kjente elementer har vært å finne igjen i hvert av spillene. Det har imidlertid vært mye variasjon, et rikt utvalg med forskjellige minispill og en fengende historie som har holdt deg klistret til skjermen i mangfoldige timer. Denne gang er det det kjipe limet fra barneskolen som har blitt dratt fram, det du med glede kan sette til livs som en mindre middag uten å være redd for å få vondt i magen.

Hastighetsøkningen i spillet drar deg gjennom monsterbølge etter monsterbølge, der ulike vesener stormer mot deg med et mål om å gjøre et stykk søtt lille pattedyr om til pai. Utvalget monstre slekter på de tidligere spillene, og selv om det fortsatt er fantasifulle skapninger som truer oss på liv og død, er det begrenset hvor ofte det er interessant at de blir repetert. Det fantasifulle våpenutvalget har også blitt slanket en anelse, men også her er det flere klassikere som har stilt seg i kø. Et nytt konsept der man kan oppgradere enkelte egenskaper ved våpnene ved å sette på ekstrautstyr har blitt introdusert, og dette veier delvis opp for andre mangler. Jeg likte våpensystemet bedre tidligere, men med tanke på den ellers begrensede utformingen på spillet er våpenutvalget akkurat passe stort til å holde interessen din lenge nok.

Vågale våpenutvidelser
Våpenutvidelsene involverer f.eks. elektriske støt eller eksplosive endestykker på prosjektilene som de ulike våpnene dine sender ut, og gir deg muligheten til å tilpasse hvert enkelt våpen i forhold til din egen spillestil. Som tidligere kan du handle våpen og ammunisjon på dedikerte handlestasjoner som er plassert rundt på de ulike nivåene du beveger deg gjennom, og du kan også gå til storinnkjøp av farlig redskap i pauseområdet hvor du befinner deg mellom de harde slagene. Her drives historien forsiktig framover, og du har muligheten til å handle inn litt ekstra forsyninger for både deg selv og andre involverte.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden