Anmeldelse

Razer Diamondback

Razer, kjent av de fleste gamere på godt eller vondt fra Boomslang-tiden, har nå kommet med sin andre optiske mus. Razer lovet gull og grønne skoger med den nye Diamondback, og resultatet er helt makeløst.

Side 1
Side 2

Razer Diamondback er til forveksling fysisk veldig lik tidligere omtalte Viper 1000. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det stort sett dreier seg om små kosmetiske forandringer til det bedre. Gummilistene på siden har blitt litt større og det har blitt plass til ikke mindre enn fire knapper på sidene. Diamondback er lengre enn Viper 1000 og virker derfor litt flatere. I tillegg har vekten økt litt, noe som demper den "plastic fantastic"-følelsen man kunne få med Viper 1000. Knappene har fått seg en tur gjennom CAD-programmer og er nå kraftigere profilert med dypere "daler" for fingertuppene. Lik Viper, leveres Diamondback med Razer Lanpak, en søt liten bæreveske i neopren. Vesken som følger med Diamondback har dog bare plass til musen, mens vesken til Viper hadde plass til ekstrautstyr som CD-plater og liknende.

Det er det indre som teller
På innsiden er det ikke mye som minner om Viper 1000. Den optiske sensoren fra Agilent, utviklet spesielt for Razerzone er milevis foran sensoren som var i Viper. En kan ikke klage på 6400 bilder i sekundet, 1600 punkter per tomme oppløsning og 16-biters overføring. Som om ikke dette var nok har Razer også gjort et lite triks som gir overtak. Musen kan nemlig jobbe ned mot ett millisekund oppdateringsintervall, mot standard åtte millisekund. Forskjellen i teori betyr opptil syv millisekund raskere respons, men er det slik i praksis?

Etter stor ståhei fra Logitech med MX1000 og laserteknologi er det interessant å se hvor mye bedre Diamondback er i forhold til Logitechs beste optiske mus, MX510. En direkte sammenligning er nesten urettferdig, da Diamondback slår eller tangerer MX510 på alle punkter. Sensoren i Diamondback har større oppløsning (1600cpi mot 800cpi), jobber like raskt (6400 bilder i sekundet) og har like høy fart i spesifikasjonene (en meter i sekundet og opptil 15G akselerasjon). I praksis viser det seg at den reele maksfarten er mye raskere både hos MX510 og Diamondback, og vi har målt over to meter i sekundet med Diamondback. Hverken Diamondback eller MX510 har problemer med negativ akselerasjon (emnet er forklart i side 2 av vår omtale av Logitech MX510).

Raskere responstid
Forbedret kommunikasjon med PC-en er den største nyvinningen til Diamondback. Razer har utviklet en brikke som kan jobbe ned mot ett millisekund "polling rate" (antall ganger PC-en ber musen om å oppdatere bevegelser). I teorien medfører det at musen skal føles opptil åtte ganger mer responsiv til bevegelser. I utgangspunktet har USB-porten en standard "polling rate" på 125Hz, eller hvert åttende millisekund. Når man da øker "polling rate" senker man tiden mellom hver oppdatering fra musen. I visse sammenhenger vil det si forskjellen på å drepe eller bli drept, for eksempel i onlinespill som Counter-Strike hvor reaksjonsevne, responstid på maskinvare og internettlinje påvirker hvor godt du spiller. Det er riktignok ikke så enkelt som det høres ut til, noe Windows XP skal ha all ære for.

I praksis fungerer dette slik: I Windows 2000 og Linux sier styrebrikken i musen til datamaskinen; "Hei, jeg vil gjerne ha 1000Hz "polling rate", takk!". Windows 2000 og Linux svarer da; "Det er helt greit. Værsågod!". Diamondback jobber da med spesifiserte 1ms "mouselag". I Windows XP er det derimot ikke like lett, her svarer operativsystemet litt mer skeptisk og vil helst ikke endre på noe som helst: "Tja, du vil vel ikke ha noe som ikke er standard? Tror ikke dette går, tenk hvis det skjer noe?". Likevel, spilere rundt om har lett både høyt og lavt etter muligheter for å kunne nyte godene selv i Windows XP. Det har kommet et par uoffisielle oppdateringer på dette emnet, og det har blant annet kommet en oppdatering for usbport.sys hvor du endrer "polling rate" for alle enheter til å bruke enten åtte, fire, to eller ett millisekund.

Når jeg testet denne oppdateringen var pekeren død på skjermen når jeg satte til 1000Hz selv om det lyste fra sensor. 500Hz fungerer utmerket. Selv med "bare" 500Hz er forskjellen såpass stor at det føles ut som musen faktisk er raskere til å svare på bevegelser man gjør. Av tekniske grunner var det dessverre ikke mulig å gjøre test i Windows 2000 eller Linux, og jeg har derfor ikke fått testet musen på 1000 Hz/1 ms.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden