Reisebrev: Tokyo Game Show, dag 1

Vi beveger oss fra sentrum og ut på landet. Første messedag er over.

TOKYO (Gamer.no): Omataseshimashita! Det er på tide med en oppdatering her fra Tokyo Game Show. Dere som leste første del av reisebrevet vet at det er uhorvelig varmt her. På tampen av gårsdagen ba vi værgudene om mildt og fint vær i dag. Den gang ei. Det første som møtte oss i det vi så ut vinduet i morges var at det bøttet ned. Det var faktisk så ille at vi vurderte å ta taxi de 500 meterne det er fra hotellet til togstasjonen. At vi kvelden før hos Capcom ble introdusert for sinte guder, passet nesten for bra. Værguden her heter tydeligvis Asura og han er alt annet enn blid.

Makuhari Messe, der showet foregår, ligger heller ikke midt i Tokyo, som mange tror. Det blir omtrent som om man skulle holdt et arrangement i Drammen og sagt det var i Oslo. Man snakker om masse togbytter, fra t-bane til lokaltog og til slutt et hurtigtog ut av byen. Sammenlignet med publikumsdagene jeg har vært på tidligere år, gikk denne turen likevel overraskende bra. Mye blir raskt bedre når man kan røre på beina og ikke står der som sild i tønne.

Microsoft har en ganske solid lineup på årets messe.
Microsoft har en ganske solid lineup på årets messe.

Western møter Østen

Vel framme ble vi momentant møtt med brosjyrer for en kommende stortittel: Red Dead Redemption. Ja, du leste riktig. Rockstars westernepos er ikke ute her før i begynnelsen av oktober. Det er ikke alltid det er vi i Norge som må vente på godbitene. Det er likevel interessant at flere og flere vestlige spill gjør det stor i Japan. For noen uker siden landet Battlefield: Bad Company 2 på den japanske topplisten. Ikke ille for et skytespill fra Sverige.

Inne på messeområdet bar turen til akkreditering. Dette gikk relativt smertefritt. Så lenge man har et visittkort, løser det meste seg her i Japan. Med pressepass i hånd tenkte vi å ta turen til Microsoft, som skulle holde sin åpningspresentasjon om få minutter. På veien ut av pressesonen snublet vi over et par kollegaer fra det svenske spillbladet Level. De rådet oss til å droppe Microsoft, men vi tok turen likevel. «Det blir ikke annonsert noe interessant der. Det blir aldri det.» var det siste vi fikk høre.

Åh, hvor feil kan man ta.

Allerede da vi stod å ventet på å komme inn på pressekonferansen, så vi hint til at dette kom til å bli en uvanlig annonsering. Rett ved siden av oss stod Keiji Inafune, som så usedvanlig pigg ut etter gårsdagens fest. Han kjente oss nok igjen, men klarte ikke å plassere oss med en gang. Thomas minnet han på intervjuet i London for et par uker siden og sin fascinasjon for zombier. Da dro den japanske fantomprodusenten på smilebåndet. «Jeg husker deg», lo han. Travel som han var, tok han seg likevel tiden til å strekke ut hånden og takke oss for at vi hadde tatt turen.

Ny stortittel fra Kojima Productions

Da den samme Keiji Inafune annonserte den japanske spillindustrien for død i fjor, var det mange som lyttet og sa seg enige. I går tok han et oppgjør med seg selv under Capcom-festen og erklærte at han skulle gjøre sitt ytterste for å få den lokale industrien på beina igjen. I dag fikk han sterk støtte av Microsoft. Den amerikanske giganten hadde booket en stor sal, delte ut høretelefoner til alle med oversetting rett på øret og satte det hele i gang med et bang. Gjengen bak Metal Gear Solid: Rising kom opp på scenen og viste oss spillet i sanntid. Animasjonene, lydbildet og grafikken var av toppklasse allerede, selv om dette var en glorifisert fysikkdemo. Det blir spennende når selve spillet er på plass.

Det meste stod bra til under presentasjonen.
Det meste stod bra til under presentasjonen.

Mye fokus ble satt på Kinect-titler. Haunt fra skaperen av PaRappa The Rapper gav alle i salen en latter, men på et annet grunnlag enn planlagt. Da det på japansk ble forklart at «dette er et horror spill», ble det oversatt til engelsk som «dette er et horribelt spill». Etter filmsnutten å dømme, spørs det likevel ikke om sistnevnte er nærmere sannheten.

Noen har nok savnet et nytt spill i Panzer Dragoon-serien og neste spill ut var Project Draco, der man skal balansere på ryggen av drager, der man flyr over storslåtte landskap. Dette kan faktisk bli litt interessant, og med fokuset på Kinect, kommer det sikkert til Europa også.

Sist ut av de japanske utviklerne var Grasshopper Manufacture, med Suda 51 på scenen for å introdusere Codename D. Dette blir visstnok et utradisjonelt actionspill, der pistoler og sverd er byttet ut med noe annet. Skal vi tro traileren, har glødende baseballer en vesentlig rolle.

Et hardcore-spill uten kontroller?

En annen stor Kinect-annonsering var oppfølgeren til Steel Battalion. Nok en gang tok Inafune scenen og deklarerte for andre gang på under et døgn at den japanske spillindustrien ikke er død. Steel Battalion: Heavy Armor skal vise verden at også japanere kan henge med i svingene når det kommer til Microsofts nyvinning. Med tanke på at originalspillet hadde en kontroll med over 40 knapper, blir det spennende å se hvordan man skal klare dette. Her var Larry Hryb, aka Major Nelson, like usikre som oss. Vi møtte han ved en tilfeldighet i en av gangene og slo an en liten prat.

– Hva skjer med Steel Battalion? Hvor ble det av alle knappene, smiler han.

Vi nikker på hodet og sier oss enige. Hryb fortsetter:

– Det beste er likevel at hardcore-spillere endelig får sin egen tittel. Dette lages spesielt for dem.

Japan har aldri vært noen massiv suksessarena for Microsoft. Xbox 360 selger konsekvent færre konsoller enn både Sony og Nintendo, men de glimter til fra tid til annen. Dagens brief var et slikt øyeblikk. Nå gjenstår det å se om spillene i seg selv lever opp til forventningene.

Takk for Metal Gear Solid 4, Ryan!

Et spill som både Thomas Heger og jeg har snakket mye om i det siste er El Shaddai, som har fått den største standen på messen. Vel, etter Monster Hunter 3rd. El Shaddai er en kvasi-filisofisk gjentolkning av Jesus-myten og lages av gjengen bak Okami, noe som synes på den visuelle stilen. Trolig et av messens høydepunkt når det kommer til det visuelle.

Det var ikke bare vi som lot oss imponere av dette spillet.
Det var ikke bare vi som lot oss imponere av dette spillet.

En som sa seg enig i dette var Ryan Peyton, som stod og spilte ved siden av oss. Dette var en aldri så liten overraskelse. Her stod vi plutselig og snakket med mannen som gjorde Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots mer spillbart enn sine forgjengere. For mange er nok hans rolle hos Microsofts 343 Studios vel så interessant. Peyton er nå sjef for Halo-serien og har ansvaret for hvilken vei franchisen skal tas videre. Selvfølgelig kunne han ikke røpe noe stort, men han sa at nyheter ville komme ikke lenge etter at Halo: Reach-hysteriet var overstått.

Neste post på programmet var en tur til Capcom, som hadde satt opp testkonsoller for anledningen. Best her var uten tvil Marvel vs. Capcom 3. Med arkadestikker på plass, nye spillbare figurer og en grafikkmotor som aldri viste tegn til å hakke, var det duket for et internt oppgjør. Hvordan det gikk? Vel, Thomas var ikke blid de neste fem minuttene, for å si det sånn. Bionic Commando: Rearmed 2 ble også satt til pers. Dette skuffet litt, da det er akkurat det man forventer av en oppfølger, men ikke noe særlig mer. Å håpe på innovasjon her var vel kanskje å tro for mye. Thomas hadde lagt bedre erfaringer med Okamiden og Ghost Trick til DS.

Et annet interessant aspekt ved en stor messe som dette er alle som kommer hit for å dekke den. Alle de store utenlandske spillmediene er på plass. Eric Brudvig fra IGN, GameSpots Ricardo Torres, Garnett Lee fra Shacknews og Kotakus Michael McWhertor møter i gangene hele tiden.

Etter at dørene stengte klokken 17 gikk turen til Microsofts After Hour Party. De hadde leid en pub rett ved messeområdet, og inviterte journalister og andre til en uformell treff over litt mat og drikke. Her ble det til at de ble satt opp mot Capcoms fest kvelden før, selv om det neppe var helt rettferdig.

Valuta for pengene

Noe morsomt kan man likevel trekke ut av det faktum at amerikanske Microsoft leier en irsk bar, der de serverte tysk mat. I Japan. At de er globale skal ingen ta fra dem. Dessuten var det med en liten sans av ironi at vi spiste og drakk på Microsofts regning. Som kollega Andreas Lenngren så fint sa det: «Med tanke på hvor mange Microsoft-poeng jeg har brukt, er det på tide jeg får noe tilbake.»

Som en liten kuriositet fikk vi sett Kudo Tsunoda, mannen bak Kinect, uten solbriller. Med ett så han høyst normal ut og litt av mystikken var med ett borte.

Dette ble siste post på programmet denne første dagen. Og for en dag. Blir morgendagen like interessant, er det mye å glede seg til. Vi kommer tilbake med mer. Stay tuned. Tokyo out.

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen