Podkast Retro Crew, Sesong 5 episode 10

(Bilde: Joachim Froholt/Gamer.no)

Quake er alle moderne skytespills far

Hør oss mimre om det grensesprengende skytespillet.

Hvordan følger man opp et spill som Doom?  Med et spill som Quake! Det siste samarbeidsprosjektet til John Romero og John Carmack begynte som et ambisiøst rollespill og endte opp som noe som egentlig var ganske likt Doom.

PETA ville hatet meg.
PETA ville hatet meg. (bilde: Joachim Froholt/Gamer.no)

Men med full 3D-grafikk, musestyring og en flerspillermodus med ekstremt høyt tempo klarte Quake å revolusjonere sjangeren like mye som Doom gjorde bare tre år før.

I ukens Retro Crew snakker vi om alle moderne FPSers far, spillet som oppfant Quad Damage, telefragging og rocket-jumping. Hør oss mimre om dette banebrytende spillet! Ketil forteller blant annet om sin tid i en Quake-klan som han var dypt involvert i over lengre tid.

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

I studio finner vi retronautene Stian Askeland, Ketil Espenæs, og Jostein Hakestad.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:

Fotballspillene fra åtti- og nittitallet
Nintendo har ikke bare holdt på med spill i 125 år
Alt det beste og verste fra Sega Mega Drive

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil. 

Kommentarer (15)

Forsiden akkurat nå

Til toppen