Sniktitt

Return to Castle Wolfenstein

Aldri før hadde verden sett et lignende spill. På utallige 386-maskiner surret og gikk dette spillet, som skremte vettet av en 12 åring som meg. Det er rart å tenke på at det skulle ta 9 år før vi så noe til en oppfølger.

Selv uten multiplayer-modus var Wolfenstein 3D en fulltreffer, men i dag ser vi knapt til FPS spill uten skikkelig flerspiller-mulighet. Det skyldes et annet banebrytende spill som kom på 90-tallet, nemlig Doom. Det var først med dette spillet vi virkelig ble kjent med denne måten å spille på. I dag er det å se på som en katastrofe når et FPS spill ikke inneholder multiplayer modus. Det har jo selvsagt også litt med utviklingen av Internett å gjøre.

Tre år med Half-Life
I 1998 kom det nok et spill som skylle flytte grensene, nemlig Half-Life. Aldri tidligere hadde vi sett en utgivelse med så godt utviklede AI (Artificial Intelligence, som er intelligensen på de datastyrte skikkelsene). Half-Life hadde i tillegg en glitrende storyline og god balanse mellom skyting og brett design. Det var rett og slett mange gode grunner til å gi tittelen "Game of the Year" til Half-Life i 1998. Det er foreløpig ingen andre utviklere som har klart det Valve Software gjorde den gang, men vi har en rekke FPS spill på vei som kan ta over tronen hvis utviklerne fullfører jobben de har startet, på en skikkelig måte.

Id Sofware og Activisions Return to Castle Wolfenstein (RTCW) er utpekt som en av de sterkeste utfordrerne. Selv om id Software teknisk sett ikke utvikler RTCW, har de utvilsomt en del fingre med i spillet. Det er ikke til å legge skjul på at endel mennesker spiller alt som gis ut av dette selskapet, men da skal det også nevnes at id Software alltid har vært en av pioneerene innen FPS spill. Det er jo dette de lever og ånder for. Det er rett og slett sjefen av FPS utviklere vi snakker om her.

Litt over på selve historien til RTCW. De fleste har antageligvis en viss anelse om hva spillet skal inneholde. Du beveger deg inn i støvlene til en kommandosoldat, en drapsmaskin fra den amerikanske hæren. Denne B.J. Blaskiwitz jobber med et spesialoppdrag for OSA (Office of Secret Actions), som er en avdeling i det amerikanske militæret. Din oppgave er å eliminere en rå og skremmende nazifestning, som er selve senteret for bisarr våpen-eksperimentering. Du skal selvsagt forhindre nasistene i å trene opp djevelske supersoldater, og på din vei er du nødt til å slåss med en rekke uhyggelige skapninger.

Stor vekt på riktig atmosfære
Rent visuelt kan RTCW bli meget bra. Spillet vil inneholde elegant grafikk fra Quake III-motoren. Eksempler på dette er effekten av røyk når er våpen har blitt brukt, og i mørket kan du se de glødende kulene fare over himmelen som prosjektiler. Om kulen skulle treffe en vegg eller et annet objekt får du "pjong" lyden samtidig som du ser at kula får en annen retning. Den sinnssyke flammekasteren, som har vekket interessen til de fleste siden de første bildene ble vist fram for offenteligheten, er en opplevelse i seg selv. Spillets åtte modeller bruker superhøy texture-kvalitet, og pilotflammen fra flammekasteren kaster en korrekt blå flimring på alt rundt seg. Et offer for denne ser fort ut som et levende bål.

Tittelen henspiller til en borg, og det er i en borg det meste av handlingen finner sted. Borgen er en vesentlig del av hele scenarioet og også her har id Software forsikret seg om at alle detaljer er perfekte. Noen fra utviklerteamet har reist litt rundt i Europa for å ta bilder og oppleve virkelige slott. De har virkelig satt seg inn i den germanske atmosfæren og arkitekturen, så det kan bli spennende å se hvordan hele av spillet blir.

Forsiden akkurat nå

Til toppen