Anmeldelse

Ribbit King

Det er mange måter å være helt på. Ikke alle er forunt å farte rundt i trikot med tilhørende superkrefter, noen har faktisk den livsviktige oppgaven å slå frosker hit og dit med en hammer.

Side 1
Side 2

Vel, nå slår vanligvis ikke deltagerne i frolf froskene sine direkte med hammere eller andre skadelige gjenstander. De fleste slår til en liten avsats frosken står på, og som igjen sender den i ønsket retning. Omtrent som froskespillet på tivoli. Du vet, det hvor du skal få frosken til å sprette i en vannlilje. Det gir dyrevernerne mindre å klage på og froskene lengre levetid.

Hva frolf er? Det er et av universets mest populære idretter, og er omtrent som golf. Sånn bortsett fra at golfballen er byttet ut med frosker og hva det måtte innebære. Dessuten er frolf mye mer spennende og uforutsigbart enn golf. Det er jo bare å innse det, det skjer sjelden noe uventet i den jordlige varianten. Ikke en gang det at Tiger Woods mistet tronen sin var spesielt sjokkerende –det måtte jo skje før eller siden. Og når var det sist at golfballen plutselig ble forsøkt spist opp av en kjempeslange?

En reddende kurv
I Ribbit King spiller du den unge Scooter, en søt alien av uvisst slag. Oppgaven er å redde din verden, som mangler det livsviktige stoffet "Ribbonite". Eneste måten å få tak i denne sjeldenheten på, er å vinne frolf-turneringer. Som eneste snekker på planeten (og dermed hammerkyndig) er du det naturlige valget for heltedåden, selv om du ikke aner hva sporten går ut på. Derfor har du Pickwick, en frolf-trener på billigsalg. Hos han kan du lære alt som er å vite om din nye yndlingsaktivitet. Utformet som en kurv er han dessuten svært hendig som lagringsplass, både for hjelpemidler og ulike frosker.

Det har seg nemlig slik at du kan ha med deg et visst antall av både ting og frosker på hver kamp. Hjelpemidlene kan gi mer energi til froskene (også frosker blir slitne), eller gi dem spesielle egenskaper slik som ekstra lange sprett og lignende. Det er dessuten viktig å ha et utvalg forsker, siden alle har ulike særegenheter og spesialiteter. Alt dette, både ting og frosker, kan kjøpes fra automater eller slagne motstandere. Det er to ulike automater: En hvor du får kjøpt de vanligste og viktigste tingene for en rimelig penge, og en "overraskelsesautomat". Den er dyr, og spytter ut alt fra de sjeldneste kostbarheter til kjedelige, billige ting. Litt av et sjansespill med andre ord!

Klarer du en "frog-in-one"?
Og så til selve sporten. Hver bane har 8 runder, og får du ikke "frog-in" (altså frosken i hullet) på disse åtte slagene får du ganske enkelt ikke flere sjanser. Hver kamp består av flere baner. Du kan bestemme retning og kurve du vil slå frosken i, og et barometer nederst bestemmer hvor bra slaget ditt blir. Slår du akkurat i det barometeret er på toppen, vil du få til et skikkelig bra slag, og frosken vil nå det målet du ønsket. For et "frog-in-one" (ingen forklaring nødvendig) kan du håve inn hele 1500 poeng, men det er et vanskelig kunststykke. Fra andre slag er det 1000 poeng for et "frog-in", helt til motstanderen får sin frosk inn. Etter det mister du 100 poeng for hvert slag du bruker mer enn motstanderen. Med andre ord skulle en tro at det lureste er å få frosken i hullet så fort som mulig. Feil!

På banene er det fullt av "gimmicks", både gode og utfordrende. De gode er slike som gir deg ekstrapoeng med en gang, som for eksempel bobler som gir deg poeng når du treffer dem. Andre gir deg slikt som lengre hopp og mer energi i tillegg til poeng, som edderkoppnett og fluer. Det finnes ikke en frosk med respekt for seg selv som kan motstå en saftig, fet spyflue. De utfordrende "gimmicksene" er diverse skumle overraskelser. Frosken kan for eksempel bli trampet på av en elefant (det er jo rett som det er at de står og slenger rundt på golfbaner), spist av kjøttetende planter eller forsøkt forgiftet av helseskadelige kjempesopper. Gjør du riktige mottrekk i riktig tid vil du komme helskinnet ut av tumultene med ekstra poeng, gjør du det ikke kan du miste både poeng og energi. Du kan med andre ord tjene på å være så lenge ute på banen som mulig.

Er du uheldig og slår frosken din på en trestamme eller utfor et stup, vil utfallet bli uheldig. Du kan miste mye poeng, og frosken din blir ikke videre energisk. Ikke bra. Da er det bra at du kan gi den en liten "oppstiver" foran hver runde om ønskelig, og innimellom også skifte til en frosk som passer miljøet bedre. Du kan spille kamper på fem ulike planeter, hver med sine landskaper, særegenheter og motstandere. Du kan velge om du vil spille treningskamper mot deg selv eller Pickwick, spille mot gamle motstandere eller nye.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden