Richard Burns Rally

Forventingene rundt Richard Burns Rally har vært enorme - ikke fra vanlige gamere, som tror at rallyspill er synonymt med Colin McRae, men fra entusiaster som krever tre ting av gode rallyspill: Realisme, realisme og realisme.

Kunne vært bedre
Richard Burns Rally bærer et visst preg av å være første spill i en ny serie. Det kunne godt ha kommet med mer innhold, som flere biler og baner. Det er litt trist at spillets eneste asfaltrally er så fullt av hårnålssvinger at du aldri egentlig får opp farten, og det er også litt leit at det ikke finnes flere raske grusrally i stil med USA-ralliet (som jeg personlig synes er det morsomste i spillet). Spillet kommer med åtte biler og mangler enkelte viktige rallybiler (som Ford Focus og Skoda Octavia). Det kunne dessuten vært morsomt med enkelte eldre bonusmodeller, slik vi ofte får i andre spill i samme sjanger. Mesterskapsmoduset er også litt fantasiløst - det hadde vært artig om du måtte starte i det små og fikk tilbud fra større og viktigere lag etter som du gjorde det bedre. Jeg føler også kartleseren kunne vært litt mer konsistent - slik det er nå er det til tider vanskelig å stole hundre prosent på det han sier.

Spillet kommer med mulighet for at opp til fire spillere kan kjempe mot hverandre på samme datamaskin. Det finnes ingen muligheter for delt skjerm, og det er heller ikke mulig å spille over Internett. Da det stort sett tar ganske lang tid for en spiller å kjøre en fartsetappe kan det bli litt mye venting, og det er derfor ikke like morsomt å spille dette sammen med andre som det kunne ha vært hvis spillet for eksempel hadde kommet med delt skjerm eller mulighet for å kjøre mot spøkelsesbiler på nettet. Heldigvis finnes det faktisk nedlastbare moduler som tillater nettspilling, men disse er uofissielle og laget av tilhengere av spillet (derfor får de ingen innvirkning på karakteren). Brukergrensesnittet er stort sett greit og enkelt å bruke, og selv om det er det samme som i konsollversjonen kan PC-eiere glede seg over langt kortere lastepauser, noe som minimerer de irritasjonsmomentene vi fant på PS2. Det er likevel litt kjedelig med PC-spill som ikke støtter mus i menyene.

Troverdige omgivelser
Grafikken har et svært naturlig preg over seg, og omgivelsene føles som virkelige landskaper og ikke bare kulissene til et bilspill. Det meste av spillet foregår i skoger og andre øde områder, og virker alltid autentiske (selv om de kanskje ikke er så fryktelig interessante). Dessuten er de rimelig varierte, og de fleste rallyene kommer med flere svært ulike typer omgivelser. Richard Burns Rally er faktisk et av de peneste bilspillene noensinne, og hvis du har en rask PC kan du glede deg til en vanvittig flott visuell opplevelse. Banene som foregår i Japan er kanskje de peneste, og hvis du har sett det japanske rallyet i WRC-serien vil du utvilsomt få et lite sjokk når du ser hvor likt den virtuelle versjonen i Richard Burns Rally er virkelighetens versjon.

Lyden av bilene blir generert i sanntid basert på det motoren driver med, og skader du enkelte deler av bilen vil du kunne høre det på lyden. Dette er tydeligvis noe utviklerne er svært stolte av, men for at du skal legge merke til kvaliteten er du helt nødt til å se handlingen fra støtfangeren eller innenfra bilen. Da blir lyden nesten helt vanvittig, og når de plutselig høres ut som du har rullet ned vinduet og du legger merke til at døren er slått opp, er det vanskelig å ikke måpe. Lyden av underlaget er svært godt utført, og det å kjøre på en vei med grov grus høres for eksempel svært annerledes ut enn det å kjøre på en mer sandaktig overflate. Tittelmelodien fengende og godt laget, og det samme gjelder musikken som spiller i depotet. Resten av musikken er ikke særlig interessant, og det er ingen musikk under selve spillingen.

Richard Burns Rally er kanskje det beste rallyspillet tilgjengelig på PC. Det knuser årets versjon av Colin McRae Rally og når det gjelder realisme finnes det ikke bedre rallyspill på markedet. Dette spillet er imidlertid ikke ment for de som tror at det å kjøre rallybil er noe en klarer etter fem minutters øvelse, og Richard Burns Rally kommer helt klart ikke til å falle i smak hos alle. Men for de av dere som ønsker en ekte rallysimulator, er dette spillet dere har ventet på - rallyspillenes svar på Grand Prix Legends. Hadde spillet hatt et bedre kampanjemodus, noen flere baner og innebygd støtte for flerspiller over nettet, hadde det fått ni av oss. Gameplayet, grafikken og lyden er det nemlig veldig lite i veien med, og skal du kun kjøpe ett rallyspill i år, er det Richard Burns Rally du skal kjøpe.