Sniktitt

Rise of Nations

Rise of Nations blir utviklet av Big Huge Games under ledelse av Brian Reynolds. Kort fortalt dreier det seg her om et strategispill som umiddelbart likner veldig på Age of Empires-serien, men som raskt viser seg å inneholde en god del unike særtrekk. Det er tydelig at skaperen har tatt med seg mye av det han har lært i forbindelse med de mesterlige turbaserte strategispillene han har designet opp gjennom årene.

Side 1
Side 2

Byer spiller en viktig rolle
I RoN kan du kun bygge på landområder som kontrolleres av deg. For å øke landområdet ditt kan du bygge bysentre (hvis du har teknologi til det) og militære festninger. Byer er viktige i RoN. Hver by støtter et visst antall andre bygninger som bondegårder, gruver og skogbruk. For å få mulighet til å sanke nye resurser må du derfor bygge nye byer. Byer kan ikke legges i grus av militære enheter. Det som skjer når en by blir fullstendig utbombet er at den faller i anarki en periode, og hvis angriperen klarer å okkupere området rundt den så lenge som anarkiet varer (vanligvis 1-3 minutter), vil angriperen overta byen.

I denne perioden er det fullt mulig for forsvareren å ta byen tilbake ved hjelp av forsterkninger. Det å miste en by kan være fatalt, da du i tillegg vil miste alle sivile bygninger som ligger på territoriet rundt denne byen. Dette territoriet vil falle i fiendens hender og du vil også miste muligheten til å bygge på det. Når du befinner deg innenfor fiendens landområde blir troppene dine utsatt for en kontinuerlig nedbrytningsprosess, noe som betyr at angrep på fiendens land må være raske og effektive. Som i virkeligheten blir arenaen for stridighetene strategisk viktige punkter langs grensene og byene rundt om på kartet. Dette betyr at kampsituasjonene føles mer realistiske enn i konkurrerende titler som Age of Empires II.

På samme måte som i Empire Earth, spenner handlingen i RoN seg over flere tusen år. Du begynner spillet med enkle jernalderenheter, og ved hjelp av forskning kan du avansere gjennom åtte forskjellige aldere med sine særegne enheter og bygninger. Rytterne dine oppgraderes etter som du forsker til riddere, som igjen oppgraderes til tanks etter hvert som du får muligheten til det. I hovedkampanjen er det en begrensning på hvor langt du kan avansere på ett og samme kart, men i multiplayerdelen og vanlige singleplayerspill mot datamaskinen kan du avansere gjennom alle de åtte tidsepokene i hvert spill. Dette er kanskje ikke realistisk, men moro er det definitivt.

For å forske må du bygge biblioteker og universiteter ved byene dine, og du trenger en egen ressurs, "knowledge" ("viten"), som produseres ved hjelp av lærde som studerer ved universitetene. I disse tider er det mange sanntidsstrategispill som dropper eller forenkler den sivile delen (eks. Total War-serien og Praetorians), og det er derfor forfriskende å se at noen går den andre veien. Økonomien må du også ha orden på, og det får du blant annet ved å opprette karavaner som handler mellom byene dine og handelsmenn som setter opp handelsstasjoner ved spesielle ressurser rundt om på kartet.

Konklusjon
Vi i Gamer.no har publisert en god del sniktitter denne vinteren, og det er gøy å se at vi har så mange kvalitetstitler i vente. Rise of Nations føyer seg pent inn i denne rekken kvalitetstitler, og mye taler for at det kommer til å bli en/et av vårens/sommerens suksesser innenfor sanntidsstrategisjangeren. Brian Reynolds har uttalt at han håper at RoN vil appellere til alle typer strategispillinteresserte, også de som hovedsakelig spiller dypere turbaserte strategispill. Spillet er som nevnt lett å kontrollere, men det har mer enn nok dybde for de fleste av oss. Det er nok ikke riktig å gi Big Huge Games æren for alle de interessante mulighetene i dette spillet - det er tydelig at de har sett nøye på hva andre titler har gjort tidligere (Seven Kingdoms, Cossacks og ikke minst Age of Empires), men måten alt er satt sammen på i Rise of Nations gjør at det hele føles spennende og nytt. I tillegg til dette kan spillet skryte av en bunnsolid presentasjon, med flott grafikk og nydelig musikk. Vi er naturligvis tilbake med en komplett omtale av spillet når det kommer ut.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden