Anmeldelse

Rise of Nations

Rise of Nations, fra Brian Reynolds' Big Huge Games og Microsoft, lover at spilleren skal kunne pløye gjennom verdenshistorien på godt under 90 minutter. Det er et raskt strategispill som låner mye fra turbaserte klassikere som Civilization 2, og selv om det ikke bringer noe radikalt nytt inn i sjangeren er det en suveren blanding ideer som uten tvil kommer til å bli en av sommerens suksesser.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Forskning er essensielt
Forskning er en svært viktig del av RoN sitt gameplay. Det er fire forskjellige teknologigrener: Militær, velferd, økonomi og vitenskap. Hver av disse har syv forskningsstadier. Spillet inneholder en hel rekke begrensninger i forhold til hvor mange byer du kan ha, hvor mye du kan tjene, hvor mange innbyggere du kan ha, osv. Etter hvert som du når nye nivåer innenfor disse fire grenene vil grensene øke. Det vil si at for å kunne bygge en ny by må du ha nådd andre velferdsnivå. Når du har nådd en viss mengde nye nivåer kan sivilisasjonen din hoppe til neste tidsepoke. Spillet inneholder totalt syv tidsepoker, og hver gang du går opp ett hakk får du muligheten til å bygge nye ting. Det klareste eksempelet på dette er at du må avansere til den klassiske alderen før du får mulighet til å bygge jerngruver (da du begynner spillet i steinalderen).

Videre kan du forske på mange spesifikke teknologier. I kornlageret kan du forske på måter å forbedre avlingene dine på (hvilke forskningsmuligheter du har avhenger av den tidsepoken du er i), og andre bygninger har liknende muligheter for forskning. I de militære bygningene kan du oppgradere enhetene dine. I stallen produserer du ryttere som kan oppgraderes til riddere og kavaleri, for til slutt å bli oppgradert til tanks (og, etter hvert, moderne tanks). De enhetene du måtte ha ute i felten når du foretar en slik oppgradering blir automatisk oppgradert, noe som ikke er realistisk, men veldig praktisk. Naturligvis oppgraderes også stallen selv. Infanteriet, artilleriet, sjøvåpenet og luftvåpenet har også liknende muligheter for oppgradering (men naturligvis får du først tilgang til luftvåpenet langt ute i spillet).

Spillet inneholder fem forskjellige ressurser som må sankes inn: Mat, metall, tømmer, olje og viten. De tre første er standard for sjangeren, men olje og viten er litt spesielle. Du får først vite hvor oljefeltene befinner seg på kartet når du når industrialderen, og olje brukes bl.a. til å bygge moderne krigsmaskineri. Viten er en spesiell ressurs som produseres i universiteter. Du kan bygge et universitet per by, og fylle hvert universitet opp med opp til syv vitenskapsmenn. Viten brukes, sammen med andre ressurser, til forskning. I tillegg er det en hel rekke spesielle ressurser rundt om på kartet. Disse kan du utnytte ved å sende kjøpmenn til dem, og hver av dem gir en eller annen spesiell bonus. Er du så heldig å finne en forekomst av marmor, for eksempel, vil du kontinuerlig få ekstra tømmer og jern, samtidig som det vil koste deg 10% mindre å bygge underverker.

Pyramider og porselenstårn
Underverker fungerer på samme måte som i Civilization-serien, og gir ulike fordeler til den nasjonen som eier dem. Et underverk jeg er glad i er "Terracotta Army", som bygger en gratis infanterienhet hvert tredje minutt. Underverker er unike, så det kan kun eksistere ett av hver type i hele verden, og disse kan ødelegges slik som andre bygninger. Hvis et underverk blir ødelagt kan det ikke bygges opp igjen. Det er viktig å sørge for at underverkene dine er godt beskyttet, for de er svært høyt prioriterte mål i dataspillernes øyne. I de tidsalderne fly er tilgjengelig bør du derfor absolutt bygge antiluftskyts i områdene rundt underverkene dine, for hvis ikke kan du rekne med å se dem bli lagt i grus etter massive luftangrep.

Kamp i RoN fungerer svært likt kamp i andre sanntidsstrategispill. Utviklerne har valgt å følge den normale "saks, papir, stein"-strategien, og det er slik at hver enkelt type enhet har andre typer enheter den er spesielt effektiv mot og spesielt sårbar for. Lett infanteri er effektivt mot bueskyttere, men sårbart for angrep fra kavaleri. En fotsoldatenhet består av tre individuelle fotsoldater, noe som forstørrer kampenes skala. Det er naturligvis slik at du kan bruke formasjoner for å utmanøvrere fienden, og hvis du velger en rekke ulike enheter vil de automatisk gruppere seg i en fornuftig formasjon. For å forbedre ytelsen til troppene dine kan du trene opp generaler som styrker egne tropper innenfor en viss radius.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden