Ristefunksjon til Sixaxis?

Sony og Immersion har lagt striden bak seg, og vil nå samarbeide om å inkludere vibrasjonsteknologi i fremtidige PlayStation-produkter.

I 2002 ble Microsoft og Sony saksøkt av Immersion Corporation, et selskap som hadde sikret seg patent på en type teknologi som fremkalte vibrasjoner i for eksempel spillkontrollere. Microsoft valgte å gå inn i en avtale med Immersion (og betale store summer i lisenser for å bruke teknologien), mens Sony valgte å kjempe for sitt standpunkt i retten.

Sixaxis - snart med ristefunksjon?

Den første runden av rettssaken gikk ikke Sonys vei, men de gav ikke opp, og anket beslutningen. Nå har det imidlertid kommet frem at stridighetene er over; Sony og Immersion har blitt enige om en avtale som innebærer at Immersions vibrasjonsteknologi vil finne veien til fremtidige PlayStation-produkter.

Som de fleste vet har ikke Sixaxis-kontrolleren til PlayStation 3 ristefunksjon. Sony hevdet de valgte å droppe denne til fordel for bevegelsessensoren, men de fleste antok at den virkelige grunnen var konflikten med Immersion. Uansett grunn, er det mange som har klaget over mangelen på vibrasjonsteknologi i Sixaxis-kontrolleren.

Det er ikke klart nøyaktig hva som nå skjer i forhold til vibrasjonsteknologien og Sixaxis-kontrolleren. Sony har kommentert at de ser frem til å jobbe sammen med Immersion om å bruke teknologien deres i fremtidige PlayStation-produkter, og det ville ikke komme som noen bombe om et av disse produktene er en ny versjon av Sixaxis, men det har ikke kommet noen direkte bekreftelse på dette.

Siste fra forsiden