RoadKill

I RoadKills dystre fremtidsvisjon har sivilisasjonen sluppet taket, og en postapokalyptisk verden kontrolleres av hensysnløse gjenger. Ved hjelp av ombygde biler herjer de gatene i det som en gang var livlige byer.

RoadKill låner en del fra Twisted Metal og GTA-serien. Det er, kort fortalt, et actionspill der du kjører rundt i åpne byområder i et tungt armert kjøretøy utrustet med våpen. Du kan kjøre hvor du vil, og ta oppdragene når du vil, men progresjonen gjennom spillet er likevel ganske lineær, da du sjelden har mer enn ett oppdrag tilgjengelig. I motsetning til i GTA-serien kan du ikke forlate kjøretøyet ditt, men ved å besøke garasjen kan du bytte mellom de ulike bilene som er tilgjengelige.

Blod og gørr
RoadKill er et spill som uten tvil vil provosere mange. Det er ultravoldelig, blodig, og inneholder massevis av banning og det mange vil regne som uheldige holdninger i forhold til seksualitet. Lar du deg provosere av slike ting bør du holde deg unna dette spillet. RoadKill er et spill som lar deg kjøre ned oldinger i gåstol uten at noen løfter en finger for å stoppe deg. Det er et spill med en radiokanal dedikert til sex, hvor en homoseksuell fyr og ei jente uten hemninger gir råd som garantert kommer til å lede til uønskede svangerskap og det som verre er. Det er et spill som hopper opp og ned og roper: "Se på meg! Jeg er kontroversiell!".

Dette er kanskje ikke så uventet når utviklerne er de samme som lagde Bloodrayne. Dessverre må det sies med en gang at i motsetning til Bloodrayne er ikke RoadKill så veldig gøy. Det er et spill som er litt for simpelt for sitt eget beste, og som ikke inneholder noe særlig minneverdig gameplay. Det er imidlertid ikke helt galt heller, og hvis du kun er opptatt av action på fire hjul, finnes det mange dårligere måter å bruke pengene dine på enn RoadKill.

Mad Max i byen
Historien er faktisk helt grei. Vi skal ikke bevege oss så veldig langt inn i fremtiden, men takket være en fryktelig sykdomsepidemi er verden fullstendig annerledes. Regjeringene har gått i oppløsning, og makten sitter hos nådeløse gjenger som aldri helt kan bli enige om hvordan menneskeheten skal styres. Du spiller en slags leiesoldat som tar oppdrag der hjelpen din trengs, og gjennom spillets gang skaffer du deg en rekke venner og fiender. Allerede her dukker det opp et lite problem i forhold til motivasjonen - svært få av de folkene du jobber for har noen sympatiske trekk overhodet, og du bryr deg ganske enkelt ikke om dem eller saken deres.

Bilene i RoadKill er alle modifiserte, og inneholder et manøvrerbart maskingevær som stort sett styres av partneren din. Dessuten kan du plukke opp en hel haug våpen underveis, og disse kan deles inn i to grupper - miner og skytevåpen. Minene slipper du ned fra bilens bakre del, og er du heldig så hører du etter kort tid en eksplosjon som forteller deg at forfølgeren din ikke klarte å styre unna. De andre våpnene er festet foran, og her har du alt fra maskingevær til rakettkastere. Alle har en viss auto-siktefunksjon, men du må hele tiden ha målet i en rimelig rett linje foran deg.

Ammunisjon plukkes opp ved å kjøre over små svevende ikoner, og du kan ha så mange forskjellige våpen du bare vil. Nye våpen blir tilgjengelig etter som du fullfører oppdrag eller plukker opp små pakker rundt om i byene. Disse er som oftest skjult, slik at du må utforske omgivelsene for å finne dem. Du får også tilgang til nye biler på samme måte. Hver gang du ødelegger en motstanderbil vil du få mulighet til å plukke opp deler, som automatisk blir til penger. Ved hjelp av disse pengene kan du oppgradere bilene dine i butikker, og har du først betalt for en oppgradering får du nyte godt av den uansett hvilken bil du kjører.