Roam-utvikleren beklager tyverianklager

Visste ikke at konkurrentens spill hadde vært under utvikling i to år.

I går fortalte vi at skaperen av zombiespillet Roam anklaget folkene bak zombiespillet How to Survive for å ha stjålet konseptet hans. Bakgrunnen var at de to spillene virket svært like, samtidig som How to Survive-utgiveren 505 Games opprinnelig hadde kontaktet ham for å få i stand en utgivelsesavtale. Da de senere annonserte og lanserte How to Survive tolket han det slik at de hadde fått en annen utvikler, franske Eko Software, til å lage et konkurrerende produkt.

Det kom imidlertid raskt frem at How to Survive hadde vært under produksjon i to år, og det dukket blant annet opp en video fra spillet – da under tittelen Monster Island – som ble publisert før Roam i det hele tatt hadde blitt kunngjort. Nå beklager Roam-skaper Ryan Sharr utbruddet sitt:

How to Survive.
How to Survive.

– Jeg trodde at 505 Games hadde fått noen andre til å lage «Roam» etter at vi sa nei til å la dem gi ut vårt spill. Det som kan ha skjedd i stedet var at 505 Games gikk til Ekosoft og plukket opp Monster Island etter at vi sa nei til dem. Det er fair.

Tror ikke noen andre hadde reagert annerledes

Han sier også at han forsøkte å finne mer informasjon før han publiserte de originale anklagene, selv om Eko Softwares Jules-Benjamin Lalisse fra Eko Software uttalte til oss at de aldri ble kontaktet av Sharr før anklagene ble publisert. 

Roam.
Roam.

– Jeg tror ikke noen andre hadde reagert annerledes om noe de har så mye lidenskap for. Jeg beklager overfor 505 og Eko for at jeg skapte en scene. Jeg har puttet så mye av livet mitt i dette spillet over det siste halvannet året, at det var frustrerende å tenke at noen kunne ha tatt det. Men det var altså ikke tilfelle.

Han avslutter med å si at han angrer på at han postet anklagene i utgangspunktet. Som vi alle vet har slike saker en tendens til å spre seg raskt på nettet, og flere nettsteder publiserte saker om situasjonen kun basert på Sharrs anklager. I går fortalte Jules-Benjamin Lalisse at den franske utvikleren opplevde situasjonen som fortvilet:

– Akkurat nå er vi fortvilte, for vi er ikke aggressive folk men situasjonen er uakseptabel. Oppfatningen av selskapet vårt har blitt skadet og salget av spillet vårt vil bli påvirket, sa han til Gamer.no.

Lalisse virker halvfornøyd med måten situasjonen ble løst på:

– Min mening er at det skjedde litt for sent, og at det egentlig ikke er nok. Jeg håper bare at alle nettstedene som har dekket denne saken vil gjøre en oppdatering for å fortelle sannheten, sier han.

Les også: Utforsk en Stalker-aktig verden i Raindrop
Les også: Overlev i zombienes verden

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen