Sniktitt

Roll Call og Rogue Trooper

Den britiske utgiveren SCi ser ut til å ha mye å by på i 2005. I denne sniktitten ser vi nærmere på to av spillene deres; Roll Call og Rogue Trooper.

SCi er nok fremdeles et relativt ukjent navn for de fleste, selv om selskapet (hvis fulle navn er Sales Curve Interactive) har vært en del av spillmarkedet i årevis. Av tidligere suksesser kan nevnes hjemmeversjonene av arkadespill som Rod-Land og Indy Heat, 16-bit klassikere som SWIV og, naturligvis, den blodige Carmageddon-serien til PC. Nå er utgiveren i ferd med å ekspandere, og har blant annet blitt rangert som et av Europas 500 raskest voksende selskaper (hvor det kom på 207. plass). I høst hadde de en liten presentasjon i Stockholm, sammen med distributøren deres. Her demonstrerte PR-ansvarlig for Skandinavia, Gareth Ramsay, fire kommende spill; Constantine, Battlestations: Midway, Roll Call og Rogue Trooper. Her er våre inntrykk fra presentasjonene av Rogue Trooper og Roll Call. Constantine og Battlestations: Midway får egne sniktitter her på Gamer.no.

Rogue Trooper
Rebellion er ikke helt som andre spillutviklere. Folkene der var tilhengere av tegneseriene til det britiske tegneseriehuset 2000AD (som står bak særegne karakterer som Judge Dredd og Rogue Trooper), og når de fikk penger nok kjøpte de like godt hele selskapet. Dette har naturligvis gitt dem rettighetene til å lage spill basert på de mange 2000AD-tegneseriene, og etter en moderat suksess med Judge Dredd: Dredd vs. Death (som vår anmelder ikke var særlig begeistret for) er de nå klare med en spillversjon av Rogue Trooper. Dette spillet skal etter planen komme i september neste år, til PlayStation 2, Xbox og PC.

(Skjermbilder fra Rogue Trooper)

Tegneserien (og spillet) Rogue Trooper foregår i en fremtidig konflikt inspirert av skrekkscenariene som dukket opp under den kalde krigen (som fremdeles pågikk med full styrke da tegneserien ble lansert). Her kjemper to fraksjoner, som simpelthen heter North og South, om en planet som forlengst er ødelagt av herjingene. Grunnen til at akkurat denne planeten er så viktig er at den ligger svært nær et "ormehull" ("wormhole") i rommet, og den fraksjonen som har kontroll over planeten har i praksis også kontroll over "ormehullet". I løpet av krigen utvikles det stadig nye våpen, og et av disse er genetisk manipulerte soldater. Rogue er en slik soldat, og sammen med resten av gruppen sin ble han sendt til et område som heter Quartz Zone.

Ting gikk dessverre ikke helt slik som forventet; gruppen ble overfalt og nesten utryddet, dolket i ryggen av en av deres egne generaler. Rogue er den eneste overlevende, og nå er han temmelig sint. Vel vitende om at han ikke kan stole på noen går han til kamp på egenhånd, for å finne den svikefulle generalen. Helt alene er han imidlertid ikke; de digitaliserte sjelene til kameratene hans er fortsatt i live, og disse har Rogue lagt inn i utstyret sitt. Gunnar befinner seg i våpenet, Helm i hjelmen og Bagman har tatt over ryggsekken. Dette gir Rogue en del egenskaper som fienden ikke har, slik som å beordre Bagman (ryggsekken) til å skyte etter fiender som befinner seg bak ham.

(Skjermbilder fra Rogue Trooper)

Rogue Trooper kan best beskrives som et tredjepersons actionspill som fokuserer på sniking. Vi fikk egentlig ikke sett noe særlig gameplay fra spillet, men videosekvensen vi ble vist demonstrerer i alle fall at Rebellion har klart å gjenskape den skitne og brutale stemningen fra tegneserien. Vi ble også fortalt at spillet skal støtte flerspiller over nettet (på alle plattformer), men ytterligere detaljer fikk vi ikke.

Roll Call
I Roll Call foregår handlingen i en nær fremtid, i den amerikanske millionbyen New York. Bygatene har blitt overtatt av brutale gjenger som kaller seg selv "burners", og det hersker kaotiske tilstander overalt. For å bekjempe disse gjengene dannes det små, lokale vaktgrupper hvis jobb det er å støtte opp om offentlige etater som politi, brannkorpset og redningsarbeidere. Du spiller Nick Mason, en pensjonert soldat som har blitt med i en slik gruppe, og som blir sentral i arbeidet med å gjeninnføre lov og orden i samfunnet. Roll Call er et førstepersons skytespill som etter planen skal komme på markedet til høsten neste år, til PlayStation 2 og Xbox.

Spillet fokuserer på lagarbeid, men i stedet for å ha en rekke soldater og andre våpenglade personer på laget, har du brannmenn, politimenn og redningsarbeidere. Disse må du beskytte, samtidig som du utnytter deg av deres spesielle evner for å komme videre i oppdragene. En brannmann kan for eksempel slå ned dører, slukke branner og fjerne ting som ligger i veien. Spillet benytter seg av Havok 2.0-fysikkmotoren, og det ser ut til å ha mye å si for gameplayet. Realistisk fysikk er vanlig på PC, men på konsoll er det ikke like ofte vi ser ting oppføre seg som de ville gjort i virkeligheten, og SCi lovet at fysikken kom til å bli svært viktig for spillbarheten. I tillegg ser det naturligvis lekkert ut, med ragdolleffekter og eksplosjoner som får ting til å fly veggimellom.

(Skjermbilder fra Roll Call)

Noe annet som høres veldig spennende ut er at spillet kan generere tilfeldige brett som du kan spille på (omtrent slik som Soldier of Fortune 2 på PC). På denne måten utvides varigheten betraktelig. I tillegg kan åtte personer spille sammen på nettet, og opp til fire personer på samme konsoll (ved hjelp av delt skjerm). Basert på det vi fikk se, virker Roll Call definitivt interessant. Et potensielt problem er at selskapet som utvikler spillet for SCi, Argonaut Software, nylig gikk konkurs, og det er fortsatt ikke klart hva som kommer til å skje med flere av prosjektene som utvikleren jobbet med. I verste fall kan spillet bli kansellert.

Siste fra forsiden