Rollercoaster Simulation

Du har helt sikkert spilt utgivelser som Theme Park eller Rollecoaster Tycoon. De mest hardbarkede entusiastene var likevel noe skuffet over begrensningen som lå i berg- og dalbane-konstruksjonen, da det kun dreide seg om å sette sammen ferdiglagde elementer. Rollercoaster Simulation er en tittel som tar berg- og dalbane-spill til et nytt stadium.

Riktignok bør jeg - i likhet med et par andre titler jeg har anmeldt - være litt forsiktig med å kalle spillet for et spill, da det kun dreier seg om å bygge noe uten noe videre mål og mening. Men for en berg- og dalbane fanatiker er kanskje dette den ultimate tittel. Bygg en utspekulert og grensesprengende berg- og dalbane uten å måtte begrense deg i ferdigkonstruerte deler. Sett opp ett par trær og andre elementer for å skape en bedre visuell opplevelse av turen, før du selv setter deg i den første vogna for å oppleve din egen kreativitet i en OpenGL-verden.

I spillet følger det med et godt utvalg ferdiglagde baner, og de fleste av disse er tatt fra virkeligheten. Etter at grafikk og lyd er stilt inn etter eget ønske er det klart for fart og spenning. Jeg velger meg ut en bane som virker spennende, det var i hvert fall ikke mangel på kreativitet i navnet. Trygt plassert i den første vogna blir jeg dratt mot toppen av banen ved hjelp av en fullt hørbar kjetting som drahjelp.

I det vi nærmer oss toppen hvor motorlyden fra trekket kommer sterkere og sterkere fram, øker også spenningen. I det vogna glipper tak i kjettingen blir det helt stille. Det er det punktet hvor folk (les kvinner) begynner å skrike. Vognene buldrer nedover i en 80 graders helling før jeg blir slengt inn i en vanvittig sving hvor g-kraften viser -3. En dobbel korketrekker følger tett for så å bli avløst av en loop. Et par tunneler i 80km/t, enda en loop og halsbrekkende stunts og vi ender til slutt opp der vi startet.