Anmeldelse

RollerCoaster Tycoon 3: Wild!

RollerCoaster Tycoon 3 var ikke uten problemer når det kom ut i november i fjor, men var utvilsomt et av fjorårets mest underholdende spill som stort sett ga deg det du måtte ønske for å bygge den ultimate berg-og-dal-baneparken. Siden har vi fått både vannattraksjoner og store bassengkompleks å leke med i tilleggspakken Soaked! RollerCoaster Tycoon 3: Wild! beveger seg ytterligere fra berg-og-dal-baneprinsippet med å introdusere alskens dyrehageelementer.

Wild! kommer selvfølgelig med nye baner og attraksjoner, tolv nye parker med problemer som skal løses og to nye tema (du kan nå enten gi parken din et forhistorisk preg med dinosaurfigurer eller gjøre den om til en helaftens safaripark). Karrieremodusen er fortsatt morsom å spille, men byr dessverre ikke på noen veldig utfordrende eller krevende oppgaver. Når det er sagt, er det en utfordring i seg selv bare det å utforme parken, og tilfredsstillelsen er fortsatt stor når en får ting til å fungere.

Afrika i stua
Før du kjøper inn dyr, må det settes opp innhengninger av ulike typer, alt etter hvilke dyr du vil ha i parken din. Du har et rikt og eksotisk utvalg å velge mellom, deriblant sjimpanser, flodhester og løver. Noen arter er mer selskapssyke enn andre, mens enkelte helst vil holde seg for seg selv. Alle dyr har ulike behov, men Wild! er ikke på langt nær like kompleks og dyptgående som for eksempel Zoo Tycoon på dette feltet.

En må naturlig nok sørge for at de grunnleggende behovene som mat og drikke dekkes til enhver tid. Dette gjør man ved å bygge de rette boligtypene til rett dyreart. En dyrepasser ansettes automatisk for hver bolig du bygger, og sørger for at mattrauene fylles opp med jevne mellomrom. Du kan også slenge inn noen leker i innhengningene slik at dyrene ikke skal kjede seg.

Spillet er enkelt å sette seg inn i, takket være gode opplæringsprogrammer, men som sagt savner jeg mer dybde. Så sant du får dekket de grunnleggende behovene, er det mer eller mindre likegyldig hvilke omgivelser du plasserer dyrene i. De reagerer ikke på berg-og-dal-baner som går i 140 km/t over dem. På den annen side er dyrene en sikker inntektskilde. Observasjonssteder som plasseres ut til gjestene kan gi lettjente penger og safariturer (enten på elefantryggen, i kanoer eller på tog) er både morsomme å lage samt oppleve selv i førsteperson. Friske dyr formerer seg videre og får avkom som man enten kan selge eller beholde selv.

Om et dyr skulle finne på å rømme fra innhengningen sin, dukker det opp et slags minispill hvor du i førsteperson må sikte deg inn på dyret fra et helikopter og skyte det med bedøvelsespiler. Det er med andre ord duket for nok en sak for advokat Jack Thompson. Det er riktignok ganske primitive saker og egentlig bare underholdende de to første gangene.

Andre nyheter består av løvetemmershow, som fungerer på samme måte som spekkhoggershowene gjorde i Soaked! Triks og effekter dras ned på en tidslinje, hvor du kan synkronisere showet med fyrverkeri og musikk. Du kan importere reklame fra nettet eller lage dine egne bilder og sette dem opp på store skilt i parken for å sette ditt eget, personlige preg på parken. Sist, men ikke minst har utviklerne forbedret mulighetene til å lage tunneler i spillet. Du kan nå lage tunneler gjennom alle mulige vertikale kurver og også plassere hele attraksjoner under jorden, dersom du måtte ønske det. I tillegg så får alle de som ikke har Soaked! fra før, muligheten til å lage lasershow og fossefall.

På den visuelle siden byr ikke Wild! på de helt store forbedringene. Måten vannet reflekterer de fargerike omgivelsene på, er fortsatt ganske vakkert å se på. Animasjoner er både søte og flott laget. De tegneserieaktige figurene er derimot alt annet enn pene og jeg hadde helst sett at de hadde fått et lite ansiktsløft med denne tilleggspakken. Spillet krever fortsatt en kraftig maskin for å spilles optimalt, spesielt når parken din fylles av hundrevis av gjester som løper rundt fra attraksjon til attraksjon. Lydbildet er dessverre ikke like bra satt sammen. Det fanger fortsatt følelsen av å være i en fornøyelsespark, men i og med at Wild! stort sett handler om dyrene, savner jeg litt flere lydeffekter på denne kanten. Her mangler rett og slett det krydderet som kunne sette prikken over i-en.

Konklusjon
At RollerCoaster Tycoon fortsatt er underholdende hersker det ingen tvil om. Men dette er nok neppe tilleggspakken som får spillere som allerede har gått lei til å vende tilbake. Wild! er heller ikke spillet for dem som leter etter en dyrehagesimulator. Til det mangler tilleggspakken både bredden og dybden. Stellet av dyrene blir for det meste overfladisk og er sjelden utfordrende. Den gir derimot trofaste spillere av serien nok av nytt innhold å leke med, selv om noe er gamle saker i ny forkledning. De forbedrede mulighetene til å lage tunneler blir utvilsomt tatt godt i mot av fans. For å dra klisjéen: ingen solid tilleggspakke, men definitivt verdt en titt om du fortsatt er glad i RollerCoaster Tycoon.

Vurdering


RollerCoaster Tycoon 3: Wild! Windows Windows 6/10

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 4. november 2005
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Atari
  • Utvikler: Frontier Development

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen