– Romansene er som en Pandoras eske

BioWares David Gaider forklarer hvorfor de ikke bare kutter dem ut.

EA

BioWare er kjent for å inkludere romantiske muligheter i de store rollespillene sine, noe som ofte skaper reaksjoner på nettet. Nå har BioWare-skribent David Gaider, som er hovedansvarlig for historien i Dragon Age-serien, snakket litt om temaet på sin personlige blogg.

Shepard får som regel tid til litt flørting mellom all drepingen. (bilde: EA)

Hvorfor ikke bare droppe romantikken?

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke bare hopper over romantikken svarer han at det noen ganger er fristende. Han kan allerede nå se for seg reaksjonene på de ulike forholdene i Dragon Age: Inquisition, hvor sinte spillere vil kritisere dem både for det som finnes i spillet, og det som ikke gjør det.

Han beskriver romansene som en Pandoras eske, som de noen ganger er fristet til å ikke åpne. Men samtidig vet de at mange spillere liker de romantiske elementene deres veldig godt, og beskriver dem som en naturlig del av selskapets fokus på å lage interessante figurer i spillene sine.

Morrigan fra Dragon Age: Origins. Fortsatt litt skeptisk til henne, altså.

– Visst kan vi stoppe, men det ville være å snu ryggen til noe vi gjør, som nesten ingen andre gjør. Spørsmålet ville være «hvorfor» – og hva erstatter vi det med?, spør han.

Gaider tror mange spillere er såpass glad i denne delen av spillene deres at de rett og slett ikke ville kjøpt et BioWare-spill som ikke inneholdt muligheter for romantikk, så erstatningen ville måtte være temmelig god for å veie opp for dette.

I tillegg påpeker han at spillere som rett og slett ikke har interesse av denne typen spillinnhold stort sett kan ignorere det uten at det går på bekostning av deres opplevelse.

BioWare er mest kjent for Mass Effect og Dragon Age-seriene, samt de gamle rollespillene i Baldur's Gate-serien. I år lanserer de Dragon Age: Inquisition, og de jobber også med et nytt kapittel i Mass Effect-sagaen.

Siste fra forsiden