Anmeldelse

Rome: Total War - Barbarian Invasion

Livet som romer har aldri vært så vanskelig som nå; Romerriket er delt, og presses fra alle kanter av blodtørstige og usiviliserte barbarer. Slikt blir det god underholdning av.

Side 1
Side 2

Det er nå ett år siden Rome: Total War tok spillverden med storm, og denne tiden har de britiske utviklerne i Creative Assembly brukt flittig. Ikke bare gjorde de seg nylig ferdig med sitt første ikke-strategispill på mange år (Spartan: Total Warrior), men de har også jobbet jevnt og trutt med en ekspansjonspakke til Rome: Total War. Mens forgjengeren tok for seg Romerrikets seiersrike vei til å bli et av de mektigste imperiene i historien, tar Barbarian Invasion for seg Romas fall.

Barbarer ved byporten
Det hele begynner i år 363. Romerrikets siste eneveldige hersker er død, og det en gang så mektige imperiet er splittet i to - det vestlige riket, med hovedsete i Roma, og det østlige riket, med hovedsete i Konstantinopel (som tidligere het Byzantium, og som nå heter Istanbul). I virkeligheten hersket to brødre over hvert sitt romerrike, og etter at begge døde ble riket igjen gjenforent under Keiser Theodosius, men ble delt for godt da han forlot vår verden. Det vestlige riket ble sterkt presset av barbariske hærer og indre uro, og gikk under i år 475. Det østlige riket klarte seg mye bedre, og blomstret i flere hundreår før det gradvis ble svakere. I år 1453 ble de siste restene av det mektige imperiet erobret av tyrkerne.

Men dette er historiebøkenes versjon, og den kan vi godt ignorere. I Barbarian Invasion er det nemlig du som skriver historien, og den får du skrive akkurat som du vil. Eller; du kan i det minste prøve. Om du vil kan du lede et av de to romerske rikene, og hvis du er god kan du sette historikerne på plass og gjenerobre den kjente verden under det romerske banneret. Alternativt kan du prøve deg som leder for en av de mange barbariske nasjonene og være den som setter inn nådestøtet mot Rom selv.

Barbarian Invasion kommer med ti nye fraksjoner, inkludert de to romerrikene. Blant de andre fraksjonene finner vi gotere, hunere, frankere og saksere. I kampanjen har hver fraksjon sine egne unike mål, og disse inkluderer vanligvis å oppnå ett eller annet denne fraksjonen oppnådde (eller prøvde å oppnå) i virkeligheten. For eksempel er frankernes mål å ta over - du gjettet det - dagens franske landområder, slik at de kan danne Frankrike. Dessuten må de ta kontroll over minst 20 provinser. Noen fraksjoner har betydelig vanskeligere mål enn andre, og utgangspunktene deres varierer også sterkt.

Varierte kampanjer
Mens begge romerrikene begynner spillet med kontroll over store landområder, begynner for eksempel hunerne uten kontroll over noe som helst, men med en mektig hær. Frankerne begynner med en liten by i det nåværende Tyskland, presset mellom krigerske barbarer og det vestlige Romerriket. Hvilken fraksjon du velger får med andre ord mye å si for hvordan spillet ditt utarter seg, noe som gir oss massevis av gjennspillingsverdi, da vi i praksis får ti langvarige og rimelig forskjellige kampanjer, hver med sine egne spennende utfordringer.

I forhold til nye enheter, har alle fraksjonene ulike styrker og svakheter - hunerne er for eksempel rå på hesteryggen og har derfor langt sterkere kavalerienheter enn de fleste andre. Frankerne derimot er mer jordnære, og har flere sterke infanterienheter. Krigselefanter var et sjeldent syn etter Kartagos bortgang, men i Barbarian Invasion gjør de et hissig comeback hos det sassanidiske imperiet. I og med at flere hundreår har gått siden hendelsene Rome: Total War tok utgangspunkt i, har også de to romerske imperiene fått nye enheter. Det østromerske riket kan skilte med en sterk og balansert hær, mens det vestlige riket er sterkere til fots enn på hesteryggen. Det skal likevel sies at få av de nye enhetene bringer noe spesielt nytt til gameplayet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden