RTL Ski Jumping 2004

Jeg savner Arne Scheie. Jeg savner en og annen limerick. Jeg savner bikkja i bakken og elgen i Kollen. Jeg savner hockeysveis, snørrbrems og anorektiske våghalser. Jeg savner definitivt wienerpølser på termos. Men ellers er det ganske mye som stemmer i dette tyske hoppspillet.

RTL har i et par år nå vært monopolist på hoppsjangeren i konsollmarkedet, og det er egentlig merkelig at ingen har turt å utfordre dem. Så vidt vi vet har faktisk denne serien respektable salgstall i hoppsportens kjerneområder (bare Tyskland har jo et marked på rundt 80 millioner mennesker), og ingen skal si at TV-stasjonen RTL har lagt ned utrolig mye ressurser i tittelen. Det kan ikke være noe særlig problem å utvikle et produkt med større dybde og produksjonsverdier enn Ski Jumping-serien, noe Gamer.no tar som tegn på at skihopping må være den sportsgrena som enklest og best lar seg digitalisere: Dette er nemlig et ganske ålreit spill til tross for alle særegenheter og mangler.

Samme smøring
Hvis du prøvde fjorårets utgave av Ski Jumping kommer du til å føle deg helt hjemme i 2004, det er som å skli rett inn i den varme hoppdressen til Wirkola. Her er samme kontrollmekanisme, like tullete hoppnavn og et fullstendig idiotisk kommentatorspor. For hvorfor fikse noe som allerede funker greit? Hovedtrekkene er de samme, men utviklerne har likevel brukt dette året til noe mer: Du kommer til å se et par endringer som gir spillet større tyngde og en bedre totalscore. Her er ingen drastiske ombygninger, snarere små etterlengtede tilpasninger.

Denne gangen virker det som om produksjonsteamet har tenkt: ”Ah, wir haben hier eine ganze tolles und spass ski flügen Gespiele. Wie können wir es besser machen, ja?” Og det var lurt av dem. Selv om Ski Jumping 2003 var et greit spill, var det også ganske innholdsløst. I år har VCC Entertainment derfor konsentrert seg om å bygge innhold i spillmotoren. Her finnes mange, mange flere konkurranser å velge (blant annet lagkonkurranse), det finnes veldig mye mer utstyr å kjøpe og et par merkbare endringer som forlenger levetiden betraktelig. Det smarteste er kanskje at du må låse opp alt utstyret og ekstramaterialet ved å fullføre den veldig lange målsetningslisten du finner på hovedmenyen. Ved å klare oppgaver som ”å vinne et renn tre ganger på rad” låser du opp bonushjelmer, nye ansikter til hopperne eller annet snacks som gjør det mer spennende å spille. Et av fjorårets hovedproblemer var jo at vi så fort gikk tomme for ting å kjøpe, mens nå er det alltid ett eller annet vi kan strekke oss etter.

Statistikkdelen er også bygget ut. Er det noe skihopperfans liker, er det tallmateriale sirlig ordnet i tabeller. Et genialt tillegg er analysen som dukker opp etter hvert gjennomført hopp, hvor innsatsen din vurderes i en prosentscore fra null til hundre. Her kan du se nøyaktig hvor du feilet og hvor du gjorde de riktige tingene i løpet av hoppet. I spillermenyen får du også mulighet til å granske utviklingen din i detalj med kurvefremstillinger av de ulike fysiske egenskapene ved hopperen (hoppstyrke, motivasjon, vekt osv.), for ikke å snakke om muligheten til å se de fem beste hopplengdene og poengsummene i alle bakker. Små detaljer som disse gjør at spilleren blir sittende igjen med en bedre følelse av å få valuta for pengene, og en lengre spillopplevelse.

Nedi med rumpa
På hovedmenyen vil du allerede merke denne nye tyske innholdsbonanzaen. I tillegg til den gode gamle treningsmodusen fra i fjor kan du nå hoppe (ordspill-alarm!) rett inn i quiz-delen for å øve deg på de over 100 spørsmålene, velge en cupkonkurranse hvor maskinen setter opp en konkurranse for opp til 16 spillere (minus alt peset om trening og penger), og den velkjente karrieremodusen som igjen deler seg opp i valget mellom å styre én bestemt hopper eller et helt landslag. Alt virker mer strømlinjeformet og gjennomtestet, noe som ikke minst kan merkes i hoppmotoren.

RTL Ski Jumping har beholdt grensesnittet for selve hoppingen. I unnarennet gjelder det å holde seg midt i sporet ved hjelp av venstre analoge spake, og bruke X-knappen for å satse og slippe i riktig øyeblikk på hoppkanten. I lufta bruker du analogspaken for å gå ut i v-stil og for å trekke skiene sammen igjen, før du avslutter ved å trykke X for et skikkelig telemarksnedslag. Ting er litt mer stabilt i år, kanskje til og med litt enklere enn før.