Anmeldelse

RTL Ski Jumping 2005

Våre norske hopphelter har så langt i år ikke klart å prestere like bra som de gjorde i jubelsesongen 2003/2004. Mika Kojonkoski virker ikke helt å ha det samme magiske grepet om tingenes tilstand. Her kommer du inn, få den norske ære på fote i RTL Ski Jumping 2005.

Side 1
Side 2

Spillet er det tredje i rekken på PlayStation 2, og hvem er bedre enn RTL til å bistå i utviklingen av et FIS-lisensiert hoppspill? Den tyske giganten står tross alt bak majoriteten av TV-produksjon i det virkelige verdenscupsirkuset og bør skilte med atskillig erfaring når det kommer til en av Norges paradegrener. Spørsmålet er om de sammen med utvikler 49Games makter å sette sitt preg på dette hoppspillet.

Den glade amatør
Tre moduser er tilgjengelige om du vil føle vinden suse rundt ørene: Karriere, hurtigstart og treningshopp. I tillegg kommer også en nyttig opplæringsdel for nye håpefulle. Karrieren utgjør brorparten av spillet, og er igjen stykket opp i to deler. Enten kan du velge å gå gradene som skihopper, eller så kan du ta på deg den utfordrende oppgaven som landslagstrener. Begge er relativt like, med den markante forskjellen at du har fire selvstendige hoppere i rollen som landslagstrener. Disse kan hoppe "selv" eller styres manuelt når du føler for det. Uansett hva du velger er det ikke å delta som gjelder, men å vinne!

Når det gjelder selve hoppingen kan den virke avansert og vanskelig ved første øyekast, men viser seg raskt å ikke være tilfellet. Hele veien fra bommen til nedslaget er det balanse som er i fokus, det vil si å stå i mot en eventuell sidevind. Vindkastene byr sjeldent på problemer, og virker kun som et realismekrydder. Deretter skulle man tro det er viktig å treffe perfekt på hoppkanten, men det synes ikke slik i RTL Ski Jumping 2005. Lengden blir ikke radikalt ulik om du faktisk får et perfekt treff på hoppet, eller ikke foretar deg noen ting som helst. Betenkelig, siden det å lykkes på hoppkanten kanskje er det viktigste rent teknisk i hoppsporten.

Det som synes sentralt i dette spillet er faktisk v-stil, denne må holdes lengst mulig for å oppnå respektable lengder. Når det kommer til landingen er denne lite avansert, slipp opp v-stil og trykk x. Timingen uttales å være viktig, men er egentlig ikke det. Du kan kanskje tjene et par små meter på å ta risikoer ved landing, noe som sjeldent betyr noe. Vi savner fremdeles en fallgrense og muligheten til å redde hopperen fra fall i RTL Ski Jumping 2005. Siden resten av hoppet handler så mye om balanse, hvorfor ikke implementere dette i nedslaget også?

Stilkarakterer virker vilkårlige, og poengsummene blir latterlig jevne. Flere ganger skilte det et par poeng mellom plass nummer 50 og førsteplass, noe som er så urealistisk at det grenser til det paranormale. Dessuten er det merkelig at samtlige, deg selv inkludert, uten unntak hopper bedre i andre omgang. Dette er fordi man merkelig nok går opp en avsats for hver omgang, uavhengig av vindfoholdene. Dessverre blir spillet da relativt forutsigbart, og dermed noe uinspirerende.

Laghopping høres spennende ut, og du vil møte på ulike former av den hver eneste sesong. Som nordmann hadde jeg den ære å hoppe med kjente navn som Roar Jostein og Thorbjoern Thorstvedt. Problemet var at disse ikke alltid klarte å kvalifisere seg til selve rennet, og det var flere ganger vi kun var to hoppere på laget. Slik fungerer det som kjent ikke i praksis, og denne feilen spolerer totalt poenget med laghoppingen.

Trening gjør mester
For å lykkes som idrettsutøver må det trenes, og for å få best mulig utbytte bør du ha et godt støtteapparat for å hjelpe deg med dette. Merkelig nok går utgifter til trener og smører rett ut av din egen lomme, ingen hjelp fra nasjonale forbund her nei. Heldigvis renner pengene inn i strie strømmer. Sponsorer, premiepenger, gambling og hemmelige beundrere er blant kildene til din økonomiske fremgang. De store pengene derimot, ligger i et Quiz. Det er jo et velkjent fenomen at hoppere med dårlig råd ser seg nødt til å delta i Quiz for å opprettholde karrieren. I RTL Ski Jumping 2005 kan man vinne opptil 128 000 euro hver gang, noe som kommer godt med.

Treningen foregår mellom konkurransene, og det er opp til deg hva du vil prioritere. Hoppstyrke, motivasjon, generell form eller kroppsvekt(!). Det å ansette gode trenere og smørere gir merkbart bedre utbytte for din hopper, men koster til gjengjeld godt med euro. Slankepress er faktisk en viktig del av spillet, og blir mye fokusert på. Selv de elendige kommentatorene finner det riktig å si at man bør være tynn for å lykkes i sporten. Ikke bare er dette forkastelig, men med de nye FIS-reglene er det også direkte feil.

Hopperen din får stadig vekk erfaringspoeng, og disse kan brukes på andre nyttige ferdigheter hver gang han avanserer til neste nivå. Her er det hoppteknikk og personlige egenskaper du kan forbedre, alt fra hvor gå du skal være til å flyte i luften til dine evner til å forhandle med sponsorer.

Parallelt med at du blir bedre, blir også utfordringene dine hardere. I karrieremodus finnes tre nivåer: Junior, amatør og profesjonell. Viser du ikke at du er god på det nederste nivået, kan du glemme å gå videre til det neste. Dette er en grei løsning, siden det sikrer at du er god nok, både på teknikk og utstyr, før du skal hamle opp med de store gutta.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden