RTL Ski Jumping 2006

RTL Ski Jumping er litt som vår alles Sigurd Pettersen var i Harrachov sist helg: God i første omgang, men ikke helt med på notene når det skal avgjøres.

Take-off
Du har handlet utstyr, trent, vokset skiene og skaffet penger. Nå har tiden kommet for ditt første offisielle renn. Et vellykket hopp har fire kritiske faser i RTL Ski Jumping 2006. Først må du sitte stabilt for å bygge fart ned mot hoppet, deretter må du treffe perfekt på kanten. I luften lønner det seg å komme raskt ut i v-stilling, for så å ligge stabilt i svevet. Til slutt kommer den uunngåelige landingen. Her må en hel del klaffe for at du både skal melke lengden og få god stil. I begynnelsen er alle disse knaggene vanskelig å holde styr på, men det blir raskt en vane. Spillets store problem er dessverre varigheten, etter noen gjennomkjøringer er det ikke like interessant lengre.

Når du hopper er det en rekke merkelige løsninger i RTL Ski Jumping 2006. For det første går man konsekvent opp én avsats per omgang, inkludert kvalifiseringen. Selv med motvind av storm styrke så skal farten økes. Dette sikrer selvsagt lange svev, men samtidig er det en ganske unaturlig måte å arrangere et hopprenn på. Videre virker satsen på hoppkanten å være av mindre betydning enn den burde være. Selv om du er upresis, eller rett og slett ikke tar sats, vil du komme et godt stykke ned i bakken. Du gjør en grei innsats uansett, med unntak av på det profesjonelle nivået, og slik burde det ikke være. Til slutt har vi en helt ødelagt laghoppingsdel, hvor poengsummen ikke beregnes lagmessig før etter endt renn. Hver omgang hoppes inviduelt, og hoppere som gjør det dårlig faller ut av konkurransen. Dermed kan Norge risikere å stille med kun stygge-Mikael i finaleomgangen, slik blir det ikke gull av.

Vær og vind er en hoppers beste venn og argeste fiende. Om vinden møter deg midt i trynet når du setter utfor betyr det lengder som får det til å kile i magen. Sidevind er derimot direkte skummel, da spesielt hvis den er sterk i kastene. Hopperen blir svært vanskelig å kontrollere i slike forhold, og du er god om du unngår fall eller kulen. Snø og regn er mer kosmetikk en reelle værforhold, dessuten savner jeg tåka i Holmenkollen.

Grei grafikk
Visuelt ser RTL Ski Jumping 2006 helt greit ut, faktisk litt bedre enn 2005-utgaven. Hopperne sverger riktignok til 80-talls-dresser, men i bakkene er i det minste oppdatert. Samtlige bakker virker å ha mange likhetstrekk med originalene, da med unntak av landskapet rundt arenaene. Animasjonene er svake i de bråere bevegelsene til hopperne, men det gjør ikke så mye. Muligheten for å spille i førsteperson er en hyggelig og spennende nyhet, men det lønner seg nok å holde seg til tredjeperson om du vil sette bakkerekorder.

Kommentatorene er som i de forrige utgavene av RTL Ski Jumping katastrofalt dårlige. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal si dette pent. Ta heller et par middels store steiner å slå dem hardt mot ørene, det er en mye mer behagelig opplevelse (du kan eventuelt skru av kommentarene). Kommentarene de lirer i fra seg er sikkert ment å være morsomme og informative på en gang. Vel RTL, dere bør skaffe dere noen skikkelige manusforfattere, for deres dialoger feiler på alle punkter. Videre er musikken fortsatt verre enn verst. RTL har tydeligvis presset på for å promotere ”Helgas Deutsche Porno Hits Vol. 3” i spillet. Ellers er det ikke mye lyd å snakke om; jublebrusen og ”hoppeffektene” er helt greie.

Flerspillerdelen gir både lokal og nettverksbaserte (kun PC) gleder for hoppentusiaster der ute. Du og Roar kan for eksempel ta noen sesonger der dere parallelt bygger opp hver deres hopper og konkurrerer sammen, ganske morsomt faktisk. Hvis Roar er opptatt kan du ty til nettet. Her kan du konkurrere med andre håpefulle som har handlet inn RTL Ski Jumping 2006, det vil for det meste si tyskere. Det er jo helt herlig å knuse Harry Schmidt og co. med din egen urnorske hopper.

Hvis du har en av de seneste utgavene i RTLs skihoppserie kan du like gjerne stå over RTL Ski Jumping 2006. Ja, forandringene og nyvinningene er der, men de gjør svært lite for å utvikle spillopplevelsen videre. Dessuten er varigheten et problem. Selv om selve hoppingen er moro, blir du ganske lei etter fire-fem sesonger. Flerspillerdelen letter litt på dette, da særlig de mulighetene som ligger lokalt. RTL bør også vurdere å sparke de forferdelige kommentatorene, de påførte meg smerte og depresjoner med sitt meningsløse babbel. Jeg sa det i fjor, og jeg sier det i år: Ski Jump International er fortsatt kongen av bakken. 49 Games/RTLs bidrag føles middelmådig i forhold.