Refleksjon

Söldner Secret Wars - Del 5

Dette er femte del i en serie dagbøker om Söldner Secret Wars her på Gamer.no. Spillet, som i følge JoWooD, vil sette en standard for Internettbasert spilling. I denne utgaven forklarer han litt mer om fysikk-og partikkelsystemet samt skadesystemet.

Side 1
Side 2
Side 3

Førstehjelpsutstyr
Det skulle vel ikke være nødvendig å fortelle at dette kan hjelpe til å behandle skadede spillere. Det er dog noen restriksjoner forbundet med bruk av dette. I det en spillers helse faller under 50% vil feltlegen kun klare å behandle spilleren tilbake til 80% helse. For å komme seg helt tilbake til 100% helse må spilleren komme seg til et sykehus eller en sykebil. Feltleger kan også lage førstehjelpspakker som de kan plassere hvor som helst i spillet. Slik kan en lage førstehjelpsstasjoner på strategiske steder, slik at spillerne selv kan helbrede seg. Han kan også "gjenopplive" døde soldater innenfor en gitt tid (10 sekunder). Dette gjør han veldig verdifull ved fronten.

Ingeniørutstyr
En ingeniørsoldat er på mange måter kjøretøyenes feltlege. Han kan reparere dem på samme måte som legene kan plastre sammen soldater. Han kan også rette opp kjøretøy som har veltet eller ligger på hodet. Han kan lage små reparasjonspakker som han kan legge ut på strategiske steder. En ingeniør kan også legge ut ammunisjon til soldater med lette våpen om det skulle trengs. For å kunne gjøre det samme for helikoptre eller andre kjøretøy må han ha tilgang til en forsyningsbil. En annen ting ingeniøren kan er å finne fram til bomber og desarmere dem. De har nemlig et verktøy som viser hvor bomber ligger. For å kunne desarmere bomber kreves det ferdigheter ettersom noen bomber har bevegelsessensorer. Det er viktig å alltid ha med en ingeniør, kjøretøy er nemlig veldig dyre i Söldner.

Bombesett
Med utgangspunkt i C4 kan spillere lage alskens bomber og feller. Du velger enkelt og greit mellom fjernstyring, bevegelsesaktivert eller tidsinnstilt detonasjon og legger fra deg bomben. Fjernstyrte bomber sprenger enten i den rekkefølgen de er lagt ut eller alle på en gang, alt etter som hva du velger på fjernkontrollen. Bevegelsesaktiverte bomber detonerer når noen eller noe beveger seg over en viss fart innenfor en gitt radius. Radiusen bestemmes av spilleren slik at bomben kan tilpasses åpen eller gjemt plassering (for eksempel som felle bak en dør). Enheter som beveger seg veldig sakte vil ikke detonere en slik bombe. Tidsinnstilte bomber er ganske enkle og kan settes til å sprenge et sted mellom 5 og 90 sekunder etter den er lagt ut. Bombesettet inneholder også det samme utstyret som ingeniøren har for å lokalisere bomber og desarmere dem.

Snikskytterutstyr
I dette settet finner du blant annet legemidler som beroliger skytteren og senker pulsen hans. Dette gjør skytteren i stand til å minske effekten av å for eksempel å ha løpt i lengre tid. Snikskytteren kan på denne måten raskere og med mindre problemer forflytte seg uten at det går utover treffsikkerheten. Settet inneholder også kamuflasje som gjør at skytteren kan gå i ett med omgivelsene. Han vil være lettere å se så fort han avfyrer et skudd eller er i bevegelse.

Kommandør-/offisersett
I dette settet finner du en kikkert med innebygd laserpeker og en lomme-PC. Offiseren kan lokalisere mål på bakken og "male" dem med laserpekeren slik at kraftigere våpen finner veien til målet. Laseren kan bli sett av alle, noe som også innebærer at fienden kan se den. Lomme-PC-en gjør at offiseren kan gå inn i "kommandør"-modus, dette gir ham bedre mulighet for å koordinere laget og kommunisere med andre soldater.

Rakettskyter
Disse er fotsoldatenes kraftigste våpen. De kommer i en rekke forskjellige varianter (se vår SWS-våpenliste) og kan engasjere stridsvogner, helikoptre, jagerfly og andre harde mål. Våpnene gir soldater mulighet til å angripe tunge armerte kjøretøy uten å selv bruke et.

Konklusjon
Som du ser vil du måtte velge et av disse hjelpemidlene, gjerne et som passer din spillerstil. Utover valget av spesialutstyr står du fritt i å velge basisvåpen. På denne måten deles det ikke så strengt opp i klasser som i andre spill. Du kan velge kule våpen og fortsatt ha muligheten til å hjelpe lagkameratene dine som feltlege eller ingeniørsoldat. Snikskyttersettet er litt spesielt, alle kan bruke våpnene sine til å snikskyte, men med dette settet har du en klar fordel over vanlige soldater. Det er et veldig spesialisert sett. Fra utviklerens synspunkt er alt dette mer eller mindre ferdig og i testfasen. Vi sees neste gang i del seks av utvikler dagboken.

Kommentarer?Diskuter denne artikkelen i forumet eller på vår IRC-kanal

Relaterte artikler:

Relaterte linker:

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden