S.T.A.L.K.E.R. ikke å finne på E3

Flere entusiastiske gamere har ventet på spennende S.T.A.L.K.E.R. siden utviklingsstart i 2001. Utviklerne må være veldig opptatt, for i Los Angeles var det ikke spor etter dem.

Half-Life 2 satte i sin tid en uoffisiell verdensrekord i utsettelser, men den ser nå ut til å bli slått av GSC Game Studios. Grunnen er ukjent, men vi kan alltids spekulere. Er S.T.A.L.K.E.R. en tittel som ikke er gjennomførbar? Eller setter utviklerne såpass høye krav til seg selv at de vil gi ut et skuddsikkert produkt? Kun et lite team i Ukraina vet svaret, og de har holdt seg hjemme denne uken.

Utgiver THQ hadde i hvert fall ikke noe nytt å komme med, merkelig siden man markedsførte spillet svært tungt under E3 i fjor. Spillet var rett og slett borte vekk, og var sårt savnet blant hordene av nysgjerrige journalister.

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl er inspirert av boka The Roadside Picnic av brødrene Strugatsky, filmen Stalker (1979) og Tsjernobyl-ulykken for over 19 år siden. Bare et utvalg mennesker turte å sette sine kropper innenfor det svært radioaktive området etter eksplosjonen, for å finne ut hva som hadde skjedd. Svært få returnerte.

Den radioaktive sonen skulle vise seg å være gjort om til et område fullt av dødsfeller og nye vesener skapt frem av mutasjon. Spillet blir en 3D adventure-action-tittel med elementer fra rollespill og taktiske spill. Dette skal i følge utviklerne GSC Game World gi spilleren et veldig dynamisk gameplay. Deres grafikk-motor X-Ray skal levere fotorealistisk grafikk gjennom et original historie og en velbalansert multiplayer-del.

Vi får håpe at all mystikken rundt spillet er grunnet nært forestående lansering, ikke en knusende kansellering.

Siste fra forsiden