Så stort er Elder Scrolls V

Nye detaljer har funnet veien til nettet, inkludert informasjon om spillets størrelse.

Det nederlandske spillbladet Power Unlimited er et av bladene som har blitt utvalgt av Bethesda til å få en tidlig titt på det kommende rollespillet The Elder Scrolls V: Skyrim. Nå er bladet i nederlandske butikkhyller, og dermed har detaljene fra deres sniktitt dukket opp på nettet.

Her får vi blant annet interessant informasjon om spillets størrelse. Verden skal være omtrent på størrelse med den vi fant i Oblivion, og inneholder fem store byer og cirka 130 individuelle huler og underjordiske ruiner. Disse skal inneholde varierte gåter og feller.

Et interessant og potensielt kontroversielt aspekt av hulene er at vanskelighetsgraden (og sannsynligvis også belønningene) er skalert, og vil låses til nivået spilleren hadde da han eller hun først gikk inn i dem.

Spillets hovedhistorie skal ta cirka 20 timer å fullføre, men som vanlig med The Elder Scrolls loves vi hundrevis av timer med sideoppdrag. Denne gangen skal hovedhistorien få en mindre fremtredende plass i spillet, slik at man ikke føler seg skyldig når man bruker mye tid på sideoppdrag fremfor hovedoppdraget.

Ellers inneholdt sniktitten en rekke andre nye informasjonsbiter. For eksempel får vi vite at alle gjenstandene du plukker opp kan studeres i 3D i «ryggsekken», og at muligheten til å manipulere dem på denne måten blir en viktig del av enkelte gåter i spillet. Bøker er også 3D-objekter som kan manipuleres og leses på samme måte.

Faksimile fra GameInformer.

Nyheter for kampsystemet

Som vanlig har også GameInformer litt ny informasjon om spillet. Denne gangen er fokus på kamp.

Nærkamp i Skyrim skal være mye mer fokusert på timing, balanse og forsvar enn tidligere. Du må blokkere fiendens angrep, og time dine egne angrep slik at du ikke bare slår i fiendens blokk. Nærkamp skal føles mye dødeligere enn før, og være mye farligere om du ikke er konsentrert.

Samtidig skal systemet være mer brutalt, med spesielle animasjoner for de avgjørende og drepende angrepene.

Bueskytingen skal også ha fått forbedringer. Individuelle piler gjør nå mye mer skade enn tidligere, men til gjengjeld tar det mer tid å gjøre seg klar for skudd. Dessuten blir gode piler vanskeligere å finne. Det lønner seg med andre ord å treffe med de pilene du har.

Magisystemet har også fått forandinger. Det er fem magiske stilarter; «destruction», «restoration», «illusion», «alteration» og «conjuration» (som kjent har «mysticism» blitt fjernet). Individuelle magiske besvergelser er mer fleksible enn tidligere, og et eksempel på dette er rollespillenes mest tradisjonsrike magiske angrep, flammekulen.

Denne kan sendes i vei mot fjerne fiender i ordinær kuleform. Bruker du begge hendene når du kaster den, vil den være mye kraftigere (men også kreve mer magisk energi). Alternativt kan du holde inne magiknappen og bruke den omtrent som en flammekaster. Du kan også plassere en rune på bakken, som en felle som automatisk eksploderer i flammer når en fiende kommer i nærheten.

Naturligvis kan magi også brukes til forsvar, og det skal være spesielt nødvendig når du kjemper mot andre magikere.

Les også
Anmeldelse:

The Elder Scrolls V: Skyrim skal etter planen lanseres 11. november i år. Spillet kommer til PC, Xbox 360 og PS3.

Siste fra forsiden