Sniktitt

Scarface

Ikke før har Gudfaren blitt spill, så dukker dens spirituelle nevø opp som aktuelt produkt for det interaktive lerret. Radical Entertainment står bak Scarface, som handler om kubanere som gjør stor forretning med kokain i Miami. Du skal eie verden ved å kontrollere Tony Montana – Tony ”fucking” Montana. Det spinnes rundt den amerikanske drømmen, om så en ultrakriminell utgave. Gamer.no tok en svipptur til Marbella i Spania for å kikke på spillet og snakke litt med folkene bak tittelen.

Ny vår
Scarface-spillet starter der filmen slutter, men her kan du hjelpe Tony Montana med å overleve det voldsomme angrepet på ham i hans villa. Deretter starter du på bunnen av rangstigen igjen, og får i oppgave å bygge opp et nytt kokainimperium. Spillet finner sted i Miami, Bolivia og på Bahamas. Ved første øyekast er det lite som skiller dette spillet fra Grand Theft Auto: Vice City. Ikke rart, siden mye av Vice City er inspirert av Scarface-historien. Betyr dette at vi kan vente oss nok en halvgod GTA-klone høsten 2006?

- Du vet, Vice City prøvde veldig hardt å være Scarface. Vi er Scarface. Likevel vil et spill som baserer seg på en åpen verden hente inspirasjon fra GTA-spillene, slik er det bare, sier sjefsprodusent i Vivendi Universal, Pete Wanat til Gamer.no.

En sterk historie skal i sin tur sikre en god spillopplevelse.

- Scarface er svært historieorientert, og det beste er at historien er helt fersk. Filmen er et bakteppe som spillet bygger videre på. Jeg mener, når du har sett en film, hvorfor skal du gidde å spille den også? Vi gir deg noe helt nytt, hevder Wanat.

Du kan ta kontroll over hele 100 kjøretøy i Scarface-spillet, blant disse finner du 30 båter. Wanat legger vekt på hvor viktig båtene blir i det ferdige spillet:

- Vannet er helt sentralt. Spesielt den andre seksjonen av spillet viser dette, da blir det et slags GTA på vann. Bevegelsesfriheten er enorm, og du kan bare glede deg til kampsekvensene på sjøen.

Fritt sikte
Som i GTA utspilles Scarface i tredje person, men det har et våpensikte som du kan styre uavhengig av Tony Montanas bevegelser. På den måten kan du blant annet skyte 360 grader rundt deg fra førersetet på en bil - fiffig. Du kan også sikte på spesifikke kroppsdeler når du er i kamp. Det skal blant annet være mulig å skyte kun på høyre eller venstre testikkel hos en fiende, ikke spesielt behagelig for slemmingene.

Tony kan også provosere fiende i kamp ved å slenge dritt. Om du gjør alt riktig underveis får du etter hvert fylt opp kontoen med ”ballepoeng”. Disse poengene brukes til å gi Tony et voldsomt raserianfall. Kameraet går inn til førsteperson, og skytesekvensene blir helt ville.

Du begynner som sagt på bunnen med Tony, og skal bygge et nytt imperium. Først driver du med gatevirksomhet i Lille Havana (Miami), der små kvanta narkotika blir omsatt. Deretter tar du sakte men sikkert over sjapper, varehus og til slutt hele distrikter. Siden pengene du omsetter er skitne, må disse vaskes via butikker og banker (som gir deg ulik rente). Likheten med Gudfaren-spillet er påfallende, også her har du en rekke rivaler som må dankes ut. Etter hvert vil du få tilbake din enorme villa med tilhørende biler og båter. Villaen og noen av kjøretøyene kan innredes akkurat slik som du vil, i beste Sims-stil.

- Villaen er nok min favoritt i spillet. Den blir helt nedbrent i starten, og du får muligheten til å bygge den opp igjen i tråd med dine ønsker og behov. Et annet aspekt jeg elsker er å suse mellom tropisk øyer med raske båter, sier Wanat.

Pent miljø
Scarface-spillet er fortsatt rundt seks måneder unna å være helt ferdig, så grafikken er det vanskelig å si noe om. Likevel drister jeg meg frempå med nok en sammenlikning med Gudfaren. Animasjonene og miljøgrafikken (himmel, sol, vann) er kanskje bedre i Scarface, men ellers er forskjellene foreløpig små. Et stort pluss i dette spillet er at du kan ødelegge svært mye av omgivelsene dine. Dermed blir kampene mer destruktive og intense. Til sist kan synsrekkevidden og imponerende bruk av skygger nevnes som positivt.

Stemmegivningen er kanskje et av spillets sterkeste kort, men her har man også fått mye gratis. Replikkene fra filmene sitter løst, i tillegg er dialoger med tilfeldige personer på gata svært morsomme. Selv om det ikke er Al Pacino som står for dette skuespillet (han bidrar kun med filmreplikkene), blir du overbevist at det er Tony Montanas løse kjeft som smeller mot intetanende ofre. Musikken er også god, med hauger av lisensiert musikk tilgjengelig på bilradioen.

Pete Wanat kunne også avsløre hvorfor Scarface er relativt forsinket. På spørsmålet om det kommer en snarlig spilloppfølger svarte han nemlig følgende:

- Du har det ikke fra meg, men det er en grunn til at vi utsatte dette spillet såpass lenge. Vi er langt i fra ferdig med Tony Montana.

Sjefsprodusenten kunne også fortelle hvorfor det første Scarface-spillet ikke kommer til Xbox 360.

- Når Tony kommer på neste generasjon skal det ikke bare være med oppgradert grafikk. Det skal virkelig føles som neste generasjon, ikke bare se slik ut, sier Wanat.

Tilhengere av action, narkohandel, våpen og vakre kvinner må altså vente til høsten for å finne ut om Scarface klarer brasene. Det er spennende, men jeg er fortsatt usikker på hva som skiller dette fra for eksempel Vice City. GTA-kloner har vi nok av. Hvis Scarface går i denne fellen blir spillet fort glemt, en sterk lisens til tross. Beklager, men jeg må stikke. Jeg har en ”transaksjon” på gang nede i sentrum som kan gi meg større baller – og hvem vil vel ikke ha det?

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen