Schizoid

Systematisk romkrig

Astronautens viktigste forhåndsregel: Dra aldri på romferd uten selskap.

Schizoid er et actionspill som tar deg og en kamerat med ut på tur i verdensrommet. Når en aggressiv romvesenrase får ferten av romskipene deres, blir turen straks gjort om til en ellevill kamp om å overleve. For at dere skal komme helskinnet ut av denne knipen, må samtlige av romvesnene som befinner seg på spillets godt over hundre brett, beseires.

Brettene kryr av slemme romvesner.

Så langt høres nok Schizoid ut som et erketypisk shoot-em-up-spill, men bare fordi jeg ennå ikke har kommet inn på en veldig viktig detalj: romskipene er strippet for våpen – dere må kjempe ubevæpnet.

Fargenes lov

Noe av det første du legger merke til når du fyrer opp Schizoid, er fargeinndelingen på objektene som befinner seg på skjermen. Romskipet til spiller nummer én er blått, mens kameratens romskip er rødt. De samme fargene går igjen hos romvesnene som svever rundt dere; noen er blå, mens andre er røde. Utenomjordiske skapninger med blå farge må tas av dage ved å fly det blå romskipet inn i dem, mens det røde romskipet må ta seg av de røde romvesnene. Hvis en av dere kommer i kontakt med et romvesen av feil farge, vil ett av de ti livene dere deler på, gå tapt. Det skal for øvrig nevnes at romvesnene også er ubevæpnet; det er i rent antall de er overlegne.

Å pugge det enkle regelsettet tar ikke mange sekundene, nå gjenstår det bare å få dreisen på det tekniske. Men det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort – Schizoid er beinhardt fra første øyeblikk.

Du og medspilleren må hele tiden passe på hverandres romskip.

Den største utfordringen for begge spillere ligger utvilsomt i det å til enhver tid hindre at romvesnene - som ofte jakter i flokk - får tak i makkeren. Ofte er det bare et brøkdels sekund mellom dem, noe som betyr at du og medspilleren må holde nært sammen, og lynraskt veksle mellom hvem som skal gå i kontakt med de nådeløse angriperne og hvem som skal holde seg ute av kampens hete. Denne strategien hjelper dog ikke når dere blir overveldet fra flere sider på en gang; da er det ofte lurest å reorganisere seg et annet sted på brettet. Samme hvilket av de to spillbare romskipene du tar kontrollen over, får du uansett mer enn nok action, siden de aller fleste av brettene kryr av både røde og blå romvesner.

Schizoid er på alle måter et veldig hektisk og utfordrende spill, men et par fordeler har du over slemmingene. Den første er det faktum at romskipet ditt flyr raskere enn romvesnene. Den andre fordelen er muligheten til å plukke opp forskjellige godbiter som gjør det enklere å hamle opp med dem. Du kan blant annet øke farten på romskipet og sprenge en bombe som dreper alle fiender i nærheten, men morsomst er kanskje en dødelig stålvaier som kan henges mellom ditt og makkerens skip, og strekkes over store deler av brettet. Det er alltid veldig gøy å ta i bruk godbitene, men det er ofte langt imellom dem, og hovedfokuset ligger alltid på det spillet faktisk handler om: å krasje inn i romvesner med riktig farge.

Hvis du glemmer de eggleggende romvesnene, er du solgt.

Spennende og frustrerende

Når man lager spill basert på et konsept så enkelt som fargeoppdelingen vi finner i Schizoid, er det uhyre viktig at utviklerne finner en måte å holde på interessen til spillerne. Det har ikke vært et problem for Torpex Games, som har pakket godt med variasjon inn i spillet, og truffet blinken med smart brettdesign og forskjellige typer romvesen du får se mer og mer av jo lengre du kommer.

I begynnelsen av spillet har romvesnene ingen spesielle egenskaper, og flyr gjerne rundt på enkle brett uten de helt store hindringene for deg som spiller. På neste brett introduseres en ny og mer aggressiv type romvesen, som gjør bråere vendinger og passer seg for medspilleren din, når han kommer med romskipet sitt. Før du vet ordet av det, har du støtt på enda en romvesentype. Disse krekene legger egg, og gjemmer seg ofte inne i kronglete gangsystemer som raskt kan bli rene dødsfellen for en som tar opp jakten uten støtte fra medspilleren.

Nøkkelen til suksess er samarbeid, det føles derfor frustrerende når medspilleren flyr i en annen retning enn den du selv har tenkt ut. Når dere skilles går det nemlig ikke mange sekundene før begge er hakkemat. Det gjelder derfor å raskt planlegge hvor man skal fly, og hvilke romvesner som skal utslettes først. Dette er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, når romvesnene hele tiden angriper fra alle kanter.

Her gjelder det å ha tunga rett i munnen.

Slikt fører ofte til at du får se ditt eget skip eksplodere, selv om du vet akkurat hvor du skal fly, og har full beherskelse over kontrollstikka. Da er det greit at eksplosjonene ser og høres veldig bra ut, ellers hadde Schizoid raskt blitt en trist affære.

Svakere enspillerdel

Tristere blir det når du spiller sammen med en datastyrt makker. Den kunstige intelligensen er rett og slett ikke på det nivået den burde være, og gjør det vanskelig for meg å anbefale Schizoid til en person som ikke er begeistret for å spille sammen med andre. Du får ikke mulighet til å gi den datastyrte makkeren noen form for ordre, og da blir mye av poenget med spillet borte.

Hvis du på liv og død vil spille Schizoid alene, kan du prøve deg på «Uberschizoid»-modusen, hvor du tar kontrollen over to romskip. Hvert skip kontrolleres med hver sin kontrollstikke, og brettene du spiller på er identiske med de vi finner i flerspillerdelen. Ordene «vanskelig» og «utfordrende» kommer ikke i nærheten av å beskrive «Uberschizoid»-modusen – du skal være passe hard for å komme deg igjennom denne.

- Mayday, mayday!

Men beinhard vanskelighetsgrad og god underholdning er to vidt forskjellige ting, og det å spille Schizoid alene blir aldri like engasjerende som når man slår seg sammen med en venn. Det er flerspilleropplevelsen spillmakerne har hatt i hodet under utviklingsfasen, og den har de lyktes utmerket med.

Schizoid er et veldig godt spill. Det er lett å sette seg inn i, ser veldig stilig ut, og er utrolig vanedannende. Det skal dog nevnes at det ikke på noen måte er et enkelt spill Torpex Games har satt sammen; Schizoid er myntet på de av oss som bruker mye tid på videospill, og selv for denne målgruppen kan utfordringen til tider bli i tyngste laget. I alle fall er gleden stor når samarbeidet med medspilleren virkelig klaffer, og man feilfritt får ryddet de vanskeligere brettene i spillet for romvesner. Selv om muligheten for å spille alene er tilstedeværende, er det definitivt i flerspillerdelen underholdningen ligger. Schizoid er et spill du bør få med deg hvis du er glad i utfordringer og liker å spille på lag med andre.

Schizoid er kun tilgjengelig gjennom Xbox Live Arcade, og kan lastes ned for 800 Microsoft-poeng.