SCi byr på Eidos, EA skuffer analytikere

SCi stikker kjepper i hjulene for Elevation Partners, mens World of Warcraft stikker kjepper i hjulene for Electronic Arts.

I går anbefalte et enstemmig Eidos-styre at aksjonærene skulle godta et bud fra Elevation Partners, en gruppe investorer hvor vi blant annet finner U2-artisten Bono og den tidligere EA-sjefen John Riccitiello. Dermed så situasjonen endelig ut til å være klarlagt for Eidos, som har hatt store økonomiske problemer i den siste tiden, og som har fortalt at de ikke vil være i stand til å klare seg særlig lenge på egne ben.

Kort tid etter ble både Eidos og Elevation Partners tatt på sengen av et bud fra den britiske utgiveren SCi. Dette budet er på 76,1 millioner britiske pund (altså cirka fem millioner mer enn det Elevation Partners-budet var på), men i motsetning til Elevation Partners sitt bud er dette et slags aksjebytte, hvor Eidos-aksjonærene får en SCi-aksje for hver sjette Eidos-aksje de selger.

Hva som skjer videre er usikkert, men SCi sitt bud ser utvilsomt fristende ut for Eidos-aksjonærene (det har også den fordelen at det åpent støttes av Eidos sin største aksjonær, Schroders). Om Elevation Partners fortsatt ønsker Eidos ser det dermed ut til at de må vurdere å grave litt dypere i lommeboken sin.

Som ventet har aksjene til Eidos steget kraftig i verdi i løpet av de siste dagene. Det er mer enn Electronic Arts kan skryte av - på kort tid har deres aksjer falt med nesten ti dollar per stykk (til 66,35 dollar), og grunnen er at selskapet har advart investorene om at det ikke kommer til å tjene like mye penger som først antatt i løpet av denne perioden.

Tidligere trodde EA at de ville ha en omsetning på mellom 700 og 750 millioner dollar i denne perioden, men nå ser det ut til at omsetningen i stedet vil ligge mellom 525 og 550 millioner dollar. I en offisiell uttalelse fra spillgiganten ble det pekt på sterk konkurranse fra spill som GTA: San Andreas, Halo 2 og Half-Life 2, og i tillegg brukte styreformann Larry Probst lang tid på å snakke om World of Warcraft.

I følge Larry Probst har World of Warcraft overrasket hele spillindustrien, og han forteller at spillets suksess har hatt en stor påvirkning på alle selskapene involvert i industrien. Dette gjelder ikke minst Electronic Arts, som tidligere har dominert PC-markedet med titler som The Sims.

EA klaget også på Sony og Microsoft, som har hatt problemer med å dekke behovet for spillkonsoller på markedet. Dette har gjort at konsollmarkedet ikke har vokst slik EA hadde regnet med at det ville gjøre. EA er heller ikke særlig fornøyd med at Sony sin PSP har blitt forsinket i Europa.

Siste fra forsiden