Anmeldelse

Scrapland

Menneskene har ødelagt vår kjære moder jord, og forlatt solsystemet for godt. Det finnes bare en ”livsform” på det som nå oppfattes som en stor asteroide, og den er mekanisk. Du spiller (hovedsakelig) roboten D-Tritus, en eventyrlysten ung herre som ankommer byen Chimera fra det ytre rom. Snart viser det seg at alt ikke er som det skal være, og at det muligens er en ekkel organisk livsform som står bak all furoren.

Storby
Alle nykommere i Chimera er pålagt å ta en jobb på stedet, man er veldig opptatt av effektivitet her i gården. Når D-Tritus kommer deisende inn er det bare èn stilling som er ledig, journalist for den lokale avisen. Innledingen av spillet fungerer godt som opplæringsdel, og skal sette deg i stand til å klare brasene videre ut i Scrapland. Spillet er forøvrig ikke av de letteste, uavhengig av hvilken vanskelighetsgrad som velges, men det kommer vi tilbake til litt senere.

Som journalist blir din første jobb å dekke en dramatisk drapssak, der erkebiskopen (som ser ut som en forvokst bowlingkjegle) er offeret. Bispen ble kokt levende da han tok sitt dagelige oljebad, og gjerningsmannen er ukjent. Normalt sett ville ikke ett drap vært noe å skape oppstyr om i Chimera, grunnet Den Store Databasen. Denne databasen lagrer matrisen til hver enkelt robot, dermed har man i praksis evig liv.

Eneste ulempe med evig liv er at biskopene krever en viss sum for at du skal kjøpe disse livene, og går du tom for liv havner du rett og slett i fengsel. Du blir med andre ord straffet for å bli drept, litt betenkelig. Nå har det seg slik at morderen hadde fjernet erkebiskopens matrise fra databasen, dermed er han borte for godt. Dette er bare det første av mange mysterier og vendinger som venter deg i Scrapland.

Scrapland er på mange måter et merkelig spill, og som ingressen antyder et blandingsverk med mange ingredienser. Det er et detektivspill, actioneventyr, racing-/flyspill med elementer av rollespill. En herlig oppskrift som henter elementer fra de fleste sjangere, med andre ord. Man skulle tro disse var vanskelig å forene, men i Scrapland fungerer det faktisk ganske bra. Vekten ligger på eventyr og ren action i luften, og denne variasjonen er et smart trekk fra utvikleren.

Magiker?
Mye av spillet handler om det faktum at D-Tritus tidlig, takket være et fotoapparat (!), får evnen til å gjøre seg om til nærmest hvilken som helst annen robot. Dette er ofte nøkkelen til å klare de mange oppdragene som blir utdelt etter hvert som spillet skrider frem mot sin konklusjon. Et eksempel er når du går tom for liv, og havner i fengsel. D-Tritus er altfor stor til å klare flukten, men ved hjelp av sine spesielle evner skal du se at frihet er oppnåelig. Politiet ser ikke nådig på slike kroppsovertagelser, så sørg får at du er på en trygg plass når du skifter identitet.

Motoriserte fartøy av ulik fasong og kvalitet er også viktige for D-Tritus. Mange av oppdragene skjer på disse, og du får rikelig med anledninger til å bevise dine pilotferdigheter. Flere av oppdragene baserer seg på kappkjøring og luftkamper, noe som setter en liten spiss på spillet. Til tider får du faktisk følelsen av å være en fjern slektning av Luke Skywalker, i det du suser lavt over bygninger med hvinende laserkanoner på høygir.

Modifisering av disse fartøyene er også sentralt, i beste Need for Speed Underground-stil. Et utall av kombinasjoner er tilgjengelige når det gjelder våpen, skrog, motorer og så videre. Skal du klare brasene, ja så er det viktig å ha topp moderne utstyr. Din gode venn Rusty, som du møter tidlig i Chimera, stiller sitt verksted til disposisjon etter hvert som du får penger og ”bruksanvisninger” nok til å bygge nye fartøy eller oppgradere eksisterende.

Politiet er overrepresentert i Scrapland, og mye av spillet omhandler karene i blått. Dessverre for denne utskjelte etaten vil ditt bidrag hovedsakelig bestå av å lure, mobbe og drepe ulike enheter fra ordensmakten. Hver gang du gjør noe du ikke burde, så får du status som mistenkt. Alle enheter i nærheten vil da være på utkikk etter deg, og du må finne sikker ly til situasjonen roer seg. Innendørs kan dette ses på som et lite forsøk i å innføre stealth. Hvis det er denne typen spill du ønsker, så skygg unna. Forsøket er spedt, og det lønner seg å ødelegge fremfor å snike seg rundt.

Scrapland Xbox

Scrapland Windows

Scrapland Xbox Xbox Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 23. mars 2005
  • Plattform: Xbox
  • Utgiver: Atari
  • Utvikler: Mercury Steam

Scrapland Windows Windows Xbox

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 23. mars 2005
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Atari
  • Utvikler: Mercury Steam

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen