Sega kunngjør Spartan: Total Warrior

Sega har nå kommet med den offisielle kunngjøringen av Spartan: Total Warrior. I tillegg har de fortalt at de kjøper Creative Assembly, utvikleren bak Total War-serien.

Spartan: Total Warrior utvikles for PS2, Xbox og GameCube, og er det første konsollspillet fra The Creative Assembly, utvikleren av den kritikerroste Total War-serien for PC. Spillet har latt seg inspirere av de episke slagene i Total War-serien, men her får du ikke rollen som en general eller konge.

I stedet spiller du en enslig kriger som blir kastet inn i enorme slag mellom mektige nasjoner, mytiske beist og legendariske monstre. Kampene foregår blant annet i ødemarken, i enorme byer, i mørke fangehull, på snødekte fjell og i det berømte romerske Coliseum. Spilleren får mulighet til å utføre kombinasjonsangrep og spesielle avslutningsmanøvere, og kan benytte seg av både nærkamp og kamp med våpen som pil og bue.

I tillegg til å gi ut Creative Assembly sitt første konsollspill, har Sega like godt kjøpt hele selskapet (som har 80 ansatte i Storbritannia og Australia). I følge bransjebladet MCV skal de ha betalt 30 millioner dollar for utvikleren, og selv er de veldig fornøyd med oppkjøpet.

- Denne nyheten er bevis for at Sega lever opp til målsetningen om å styrke sitt fokus på det vestlige markedet. Dette er vårt første oppkjøp av en utvikler siden vi begynte å fokusere på rollen som spillutgiver, og det demonstrerer at planen vår er å jobbe med de aller beste talentene i industrien, forteller sjefen for Sega i Amerika og Europa, Naoya Tsurumi.

Når Sega regner The Creative Assembly som noen av de aller beste talentene i spillindustrien, er dette et syn de deler med store deler av spillpressen og spillmiljøet. Denne utvikleren har et rulleblad utenom det vanlige, og hvert av de nyere spillene deres har vært mer ambisiøst og bedre enn de som kom før det.

Selskapet ble først verdenskjent i 2000, da de lanserte Shogun: Total War, men denne utvikleren har faktisk holdt det gående helt siden 1987. På nittitallet stod de i hovedsak bak en rekke sportsspill for Electronic Arts, og før det jobbet de blant annet med å konvertere spill fra en plattform til en annen (de laget blant annet PC-versjonen av Geoff Crammond-klassikeren Stunt Car Racer).

Hva som skjer videre med Creative Assembly vet vi ikke, men selv håper de at Sega-oppkjøpet vil gi dem mer stabilitet og videre vekst. Vi håper i alle fall at vi også i fremtiden vil kunne la oss imponere over enorme krigsspill fra Creative Assembly.

Siste fra forsiden