Selvfølgelig har moddere begynt å gjenskape nye Doom i gamle Doom

Det var uungåelig.

Merser’s Sprites and Enhancements
ModDB

En skulle kanskje tro at nye Doom var såpass ferskt at de fleste fremdeles var opptatt med å plaffe seg gjennom korridorene. Det er tross alt knapt to uker siden spillet ble lansert.

Etter alt å dømme har modifikasjonsmiljøet rundt gamle Doom – du vet, det første spillet fra 1992 som har samme navn – for lengst spilt seg ferdig med den nye varianten. Som Kotaku melder har flere av dem nemlig hivd seg rundt for å prøve å gjenskape deler av det splitter nye spillet i den 23 år gamle forløperen.

Flere prosjekter på gang

Doom for Doom. (Video: dbthanatos, YouTube)

Prosjektet som har kommet seg lengst så langt er «DOOM (4) for Doom», signert «DBThanatos», «Major Cooke» og «Michaelis». Målet med modifikasjonen er å implementere våpnene fra det nye spillet inn i Doom og Doom 2. De tar i bruk arbeidet til «Neccronixis», en modder som har tegnet opp de nye våpnene i den gamle lavoppløselige stilen til de gamle spillene. Du kan se det de har levert til nå i videoen til høyre.

The Doom 4 Emulation.

Et annet prosjekt – The Doom 4 Emulation – prøver noe lignende. Målet er å nappe teksturer, lyd, grensesnitt og menyer fra det nye spillet og sette de inn i Doom 2. Allerede nå er det meste på plass.

Faktisk var den et annet påbygg til en eksisterende modifikasjon som gjorde noe lignende en stund før det nye spillet ble sluppet. Brutal Doom – som er en modifikasjon som gjør spillet mer voldelig – fikk i april en tilleggspakke kalt «Merser's Sprites & Enhancements» som legger inn nye våpen og monstre fra spillet.

Mod-tradisjon

At slike prosjekter skulle dukke opp før eller siden var nesten selvfølgelig. Doom og Doom 2 har lenge hatt et levende modifikasjonsmiljø som lager alt fra nye brett, våpen og fiender til kompliserte porteringer. Blant annet har vi tidligere skrevet om noen australiere som bestemte seg for å få Doom til å kjøre på en minibank, samt modifikasjonen Total Chaos som gjør så mye med Doom 2 at det knapt ligner spillet lenger.

Det nye Doom-spillet ble sluppet til Xbox One, PlayStation 4 og Windows den 13. mai. id Software går tilbake til spillseriens røtter, med absurd vold og nedslakting av helvetesmonstre som største trekkplaster.

Responsen har vært bra, også hos oss.

– Man trenger ikke mange skuddvekslinger under beltet før mekanikkene virkelig sitter som støpt, og dette er med på å gjøre Doom til et av de mest finslipte skytespillene på aldri så lenge, skrev vår anmelder før han klistret en 8-er nederst i omtalen.

Les hele Doom-anmeldelsen »

Les også
Anmeldelse: Doom

Siste fra forsiden